Zadłużenie parków rozrywki i wesołych miasteczek sięga 20 procent!

Ostatnie miesiące w branży atrakcji upłynęły pod znakiem dużego ruchu turystycznego. Mimo to, zarządcy parków rozrywki i wesołych miasteczek mają spory ból głowy. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, ich przeterminowane zadłużenia między czerwcem 2022 a czerwcem 2023 roku wzrosły o 20 procent! Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy?

O tym, że ten sezon turystyczny będzie dla parków rozrywki nieco trudniejszy niż ubiegłoroczny wiadomo było od dawna. Wpływ na to miały nie tylko zapowiedzi o bardziej oszczędnym podejściu gości, ale także rosnące koszty prowadzenia biznesu i koniec bonu turystycznego. Wielu przedsiębiorców zakładało, że wiosenno-letni okres pozwoli zabezpieczyć finansowo działalności, jednak w wielu sytuacjach planu nie udało się zrealizować w 100 procentach.

Fot. Pixabay (Zdjęcie ilustracyjne)

– Liczba firm, które mają niespłacone zobowiązania, to ponad 300 podmiotów i utrzymała się ona przez ostatnie 12 miesięcy na podobnym poziomie. Problemem jest jednak ich powiększające się przeterminowane zadłużenie. W przypadku ogółu firm prowadzących działalność rozrywkową, posługujących się kodem PKD 93.2, na koniec czerwca br. wynosiło ono powyżej 21 mln zł, o ponad 2 mln zł więcej niż przed rokiem. Największy udział ma w tym przeterminowane zadłużenie wesołych miasteczek i parków rozrywki, które opiewa na kwotę przekraczającą 9 mln zł […] – mówi prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Co dokładnie sprawia, że obiekty odwiedza mniej gości? Czynników jest sporo. Chodzi o nastawienie klientów, ich domowy budżet, inflację, potrzebę oszczędzania, brak bonu turystycznego i sezonowość. Z raportu „Wakacyjny portfel Polaków 2023” opublikowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że od ubiegłego roku koszt wejścia do wielu popularnych parków rozrywki zwiększył się od ponad 7 proc. do ponad 50 proc.

Nadejdą lepsze czasy?

Jest też oczywiście światełko w tunelu. Ciągła profesjonalizacja branży, coraz lepsza infrastruktura obiektów i lepiej wyszkolony personel podwyższają rangę całego sektora. Ponadto społeczeństwo otwiera się na nowe formy spędzania wolnego czasu. Co jeszcze?

– Sporą szansą dla firm z branży rozrywkowej może być zapowiadana reaktywacja programu Bon Turystyczny.  Rozmowy w Ministerstwie Turystyki dopiero się rozpoczęły, więc ewentualne pojawienie się nowego bonu dotyczyłoby zapewne roku 2024 […] Może on oznaczać spory zastrzyk finansowy, gdyż jak pokazały wyniki wcześniejszego programu, największymi beneficjentami świadczenia okazały się właśnie parki rozrywki – podsumowuje prof. Waldemar Rogowski.

Fot. Pixabay (Zdjęcie ilustracyjne)

Termin otwarcia Hossolandu przełożony
Diabelski młyn znika ze szczecińskiej Łasztowni. „Do zobaczenia za rok”

MAPY POLSKICH PARKÓW

KATALOG FIRM

Tylko sprawdzone firmy

OGŁOSZENIA

Kup i sprzedaj atrakcje

Czytaj też…

Menu