Ostatnie miesiące w branży atrakcji upłynęły pod znakiem dużego ruchu turystycznego. Mimo to, zarządcy parków rozrywki i wesołych miasteczek mają spory ból głowy. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, ich przeterminowane zadłużenia między czerwcem 2022 a czerwcem 2023 roku wzrosły o 20 procent! Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy?
O tym, że ten sezon turystyczny będzie dla parków rozrywki nieco trudniejszy niż ubiegłoroczny wiadomo było od dawna. Wpływ na to miały nie tylko zapowiedzi o bardziej oszczędnym podejściu gości, ale także rosnące koszty prowadzenia biznesu i koniec bonu turystycznego. Wielu przedsiębiorców zakładało, że wiosenno-letni okres pozwoli zabezpieczyć finansowo działalności, jednak w wielu sytuacjach planu nie udało się zrealizować w 100 procentach.

Fot. Pixabay (Zdjęcie ilustracyjne)
– Liczba firm, które mają niespłacone zobowiązania, to ponad 300 podmiotów i utrzymała się ona przez ostatnie 12 miesięcy na podobnym poziomie. Problemem jest jednak ich powiększające się przeterminowane zadłużenie. W przypadku ogółu firm prowadzących działalność rozrywkową, posługujących się kodem PKD 93.2, na koniec czerwca br. wynosiło ono powyżej 21 mln zł, o ponad 2 mln zł więcej niż przed rokiem. Największy udział ma w tym przeterminowane zadłużenie wesołych miasteczek i parków rozrywki, które opiewa na kwotę przekraczającą 9 mln zł […] – mówi prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Co dokładnie sprawia, że obiekty odwiedza mniej gości? Czynników jest sporo. Chodzi o nastawienie klientów, ich domowy budżet, inflację, potrzebę oszczędzania, brak bonu turystycznego i sezonowość. Z raportu „Wakacyjny portfel Polaków 2023” opublikowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że od ubiegłego roku koszt wejścia do wielu popularnych parków rozrywki zwiększył się od ponad 7 proc. do ponad 50 proc.
Nadejdą lepsze czasy?
Jest też oczywiście światełko w tunelu. Ciągła profesjonalizacja branży, coraz lepsza infrastruktura obiektów i lepiej wyszkolony personel podwyższają rangę całego sektora. Ponadto społeczeństwo otwiera się na nowe formy spędzania wolnego czasu. Co jeszcze?
– Sporą szansą dla firm z branży rozrywkowej może być zapowiadana reaktywacja programu Bon Turystyczny. Rozmowy w Ministerstwie Turystyki dopiero się rozpoczęły, więc ewentualne pojawienie się nowego bonu dotyczyłoby zapewne roku 2024 […] Może on oznaczać spory zastrzyk finansowy, gdyż jak pokazały wyniki wcześniejszego programu, największymi beneficjentami świadczenia okazały się właśnie parki rozrywki – podsumowuje prof. Waldemar Rogowski.

Fot. Pixabay (Zdjęcie ilustracyjne)