Najnowsze dane płynące z raportu TEA 2023 jasno wskazują, że paraliż turystyki po pandemii jest już przeszłością. „Parki rozrywki, parki wodne i muzea patrzą w przyszłość”. Największe wzrosty frekwencji rok do roku odnotowano w parkach w Chinach (skok o 78 proc.), które przez cały 2022 rok były poddane restrykcjom covidowym. Ruch w europejskich parkach zwiększył się o 5 proc. a w amerykańskich o 3 proc. Tradycyjnie miejscem numer jeden pozostaje Disneyland.
TEA, czyli Themed Entertainment Association, to międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające twórców, projektantów i producentów rozrywki tematycznej. Organizacja, podążając śladem poprzednich lat, przygotowała raport na temat poziomu odwiedzin światowych obiektów i miejsc turystycznych za rok 2023. Okraszony został on szeregiem liczb, wniosków i komentarzy.
Wiele miejsc turystycznych wabiło gości nowymi atrakcjami lub wystawami, zachętami do ponownego odwiedzenia i wydarzeniami specjalnymi. W 2023 roku w gronie 25 najchętniej odwiedzanych parków rozrywki na świecie odnotowano łączny wzrost frekwencji aż o 23 proc. (r./r.).
Jakie parki w Europie były najpopularniejsze? Dinseyland w Paryżu (+4,7 proc.), Europa-Park w miejscowości Rust (+11,1 proc.), Walt Disney Studio w Paryżu (+6,7 proc.), Efteling w Kaatsheuvel (+2,4 proc.) i Tivoli Gardens w Kopenhadze (+4,3 proc.).
– Rok 2023 był naprawdę punktem zwrotnym dla branży […] Goście nie tylko wydawali więcej na transakcję, ale liczba transakcji również wzrosła, co wskazuje na trend przychodów, który może mieć duży wpływ na strategię parków na przyszły wzrost – tłumaczył w raporcie John Robinett, starszy wiceprezes działu Economics + Advisory w AECOM.
Atrakcje wodne i muzea również na plus
Jeżeli chodzi o parki wodne w obszarze EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) największą popularnością cieszyły się Termy Erding w miejscowości Erding (+9,4 proc.), Park Wodny Aquaventure w Dubaju (+20 proc.) i Termy w Bukareszcie (+26,7 proc.). Z kolei muzea, które były niemal doszczętnie sparaliżowane efektem pandemii, w ujęciu globalnym zwiększyły odwiedzalność aż o 95 proc.! Najchętniej kupowano bilety do Luwru w Paryżu (+14,7 proc.), Muzeów Watykańskich (+33,1 proc.) i Chińskiego Muzeum Narodowego w Pekinie (+314,3 proc.).
– Muzea zaczęły przyjmować bardziej interaktywne i dynamiczne eksponaty jako sposób na przyciągnięcie publiczności i utrzymanie zainteresowania ich misją – mówi w raporcie Linda Cheu, wiceprezes działu Economics + Advisory w AECOM.
Uwolnienie po pandemii
Jak czytamy w raporcie TEA, „największe wzrosty w liczbach rok do roku (78 proc.) odnotowano w parkach w Chinach, gdzie przez niemal cały rok 2022 panowały najbardziej restrykcyjne warunki operacyjne”. Otwarcie rynku było kamieniem milowym dla branży. W obu Amerykach zarejestrowano niewielki wzrost w ruchu o 3 proc., a w Europie o 5 proc. To w dużej mierze efekt inwestowania w bardziej rozbudowaną ofertę ośrodków wypoczynkowych. Cały raport TEA dostępny jest TUTAJ.