Jeśli zaczynasz organizowanie lub już prowadzisz prywatne muzeum, możesz skorzystać z dofinansowań. Podpowiadamy i podajemy podstawowe źródła, w których można zacząć poszukiwania dodatkowych środków.
Wyszukiwanie dotacji dla muzeum: gdzie zacząć?
Gdzie zacząć szukać informacji dotyczących dofinansowań dla muzeów? Na stronach rządowych są wyszukiwarki dotacji. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje do wyszukiwarki dotacji Funduszy Europejskich. Jeśli wolisz rozmowę face to face, możesz udać się do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich, gdzie uzyskasz pomoc w znalezieniu i zrozumieniu dostępnych programów finansowania. Pod tym linkiem znajdziesz adresy takich punktów.
Niektórzy organizatorzy konkursów prowadzą specjalne spotkania informacyjne dla potencjalnych wnioskodawców. Poza tym, większość organizatorów wraz z informacjami o konkursach udostępnia dane kontaktowe – można więc zadzwonić lub skontaktować się e-mailowo, by uzyskać potrzebne informacje.
Na stronie Narodowego Instytutu Muzeum po kliknięciu w zakładkę “wsparcie finansowe” dowiemy się, które nabory są aktywne, a które się zakończyły. Na stronie Narodowego Instytutu Muzeów przegląd konkursów dotacyjnych jest stale aktualizowany. Wspomnieliśmy już o Narodowym Instytucie Muzeów, MKiDM, Funduszach Europejskich. Prywatne muzea w Polsce mogą ubiegać się również o wsparcie finansowe – na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz budowlane przy obiektach zabytkowych – w Wojewódzkich Urzędach Ochrony Zabytków.
Informacje o konkursach publikują też serwisy:
Jeśli chcesz być na bieżąco i otrzymywać informacje o naborach na e-maila, możesz zapisać się na specjalne newslettery związane z Funduszami Europejskimi.
Jeszcze inne opcje dotacji dla muzeów
Dotacje od instytucji państwowych czy międzynarodowych to nie wszystko. Środki można pozyskać również przez sponsoring. Polega on na tym, że sponsor przekazuje sponsorowanemu uzgodnioną kwotę, a w zamian uzyskuje określone korzyści promocyjne (np. w formie publicznego informowania o udzielonym przez sponsora wsparciu). Sponsorami najczęściej są korporacje, darczyńcami – osoby prywatne. Darowizny to kolejny sposób na pozyskanie środków. Inaczej niż w sponsoringu, za otrzymane środki nie możemy świadczyć żadnych korzyści na rzecz darczyńcy.
Szukając sponsorów, musimy zwrócić uwagę, by nasza oferta była zgodna z wizerunkiem i priorytetami firmy, czyli czy po prostu do siebie pasujecie. Jak podpowiada Narodowy Instytut Muzeów, warto rozglądać się nie tylko wokół dużych korporacji, ale też wśród lokalnych firm, które mogą zainteresować się wsparciem naszych działań, żeby zaistnieć w oczach miejscowej społeczności. Podobnie z szukaniem darczyńców – powinniśmy dotrzeć do osób, które będą zainteresowane naszą działalnością. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, na stronie Narodowego Centrum Kultury znajdziesz materiały dotyczące pozyskiwania sponsorów.
Crowdfunding także dla muzeów
Środki możemy pozyskać również drogą crowdfundingu, czyli finansowania społecznościowego. Co to znaczy? Pozyskujemy fundusze na konkretny projekt poprzez zbiórkę małych kwot od wielu osób. W praktyce wygląda to tak: przygotowujemy materiał dotyczący naszego projektu, umieszczamy go na jednym z portali crowdfundingowych, zaznaczamy, jaką kwotę chcemy zebrać, a następnie ludzie, którym spodobał się nasz projekt, wpłacają środki. W zamian otrzymują od nas nagrody. Pamiętaj, że od zebranych środków pobierana jest prowizja. I, co wydaje się jeszcze ważniejsze, jeżeli zbiórka nie osiągnie zakładanego minimum, środki wracają do wpłacających.
Najbardziej znane portale crowdfundingowe w Polsce to np.:
a na świecie:
W przypadku crowdfundingu wykorzystaj wszystkie dostępne kanały informacyjne twojego muzeum, w tym strony internetowe czy media społecznościowe. Wszystko po to, żeby cię zauważono.
Działaj już dziś
Aktualnie prywatne muzea mogą ubiegać się o dofinansowanie z programu „Rozbudowa zbiorów muzealnych”. Cel: wsparcie finansowe muzeów w systematycznym powiększaniu i uzupełnianiu gromadzonych kolekcji muzealnych. Można uzyskać dofinansowanie zakupu zarówno pojedynczych obiektów muzealnych, jak również spójnych kolekcji.
Uprawnieni wnioskodawcy to instytucje kultury będące muzeami, które dopełniły procedury uzgodnienia statutu z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z wyłączeniem muzeów prowadzonych bądź współprowadzonych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które są wpisane do rejestru instytucji kultury MKiDN.
Budżet programu: 3 500 000 zł
Kwota dotacji: do 500 000 zł
Termin naboru: do 31 sierpnia 2025 r.
Przed zabraniem się do pracy przy składaniu jakiegokolwiek wniosku trzeba upewnić się, że nasze muzeum spełnia wymagania, by praca nie poszła na marne. Aby skutecznie ubiegać się o dofinansowanie, warto najpierw dokładnie zapoznać się z wymaganiami i terminami poszczególnych programów, przygotować kompletną dokumentację aplikacyjną i konsultować się z odpowiednimi instytucjami w celu uzyskania wsparcia i informacji.
