W 2024 roku wśród atrakcji turystycznych Mazowsza dominowały instytucje kultury w Warszawie, ale doskonałą frekwencją mogą pochwalić się także parki i centra rozrywki. Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna podsumowała miniony rok. Na liście najczęściej odwiedzanych obiektów znalazły się m.in. park wodny Suntago, Julinek Park i Farma Iluzji.
Rośnie ruch turystyczny na Mazowszu
Z roku na rok Mazowsze przyciąga coraz więcej odwiedzających. W 2024 roku w obiektach noclegowych regionu zatrzymało się blisko 6,9 mln gości, co oznacza wzrost o 9,87 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba turystów krajowych wzrosła o 8,06 proc., a zagranicznych o 14,12 proc.
Zdecydowanym liderem wśród turystycznych destynacji Mazowsza pozostaje Warszawa, którą w 2024 r. odwiedziło ponad 5 mln turystów. Na kolejnych miejscach pod względem liczby rezerwacji noclegów znalazły się powiaty legionowski (225,8 tys. turystów) oraz pruszkowski (147,4 tys. turystów).
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna podała, jakie miejsca najchętniej odwiedzali turyści w 2024 roku.
Suntago, Julinek Park i Farma Iluzji w czołówce Mazowsza
Wśród obiektów zlokalizowanych w Warszawie lub w najbliższych okolicach, najwięcej gości przyciągnęły Łazienki Królewskie, które odwiedziło 5,5 mln gości. Na drugim miejscu znalazło się Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z wynikiem 2,67 mln gości, a podium zamyka Zamek Królewski w Warszawie, który odwiedziło 2,14 mln osób.
W czołówkach zestawień znalazły się także parki i centra rozrywki. Chodzi o Suntago, Julinek Park i Farmę Iluzji, które trafiły do zestawień najchętniej odwiedzanych miejsc na Mazowszu w 2024 roku.

Fot. Suntago
Na liście warszawskich miejsc, które mogą pochwalić się wysoką frekwencją, znalazły się także:
- PGE Narodowy,
- Muzeum Narodowe w Warszawie,
- Kampinoski Park Narodowy,
- Suntago – Park of Poland,
- Centrum Nauki Kopernik,
- Miejski Ogród Zoologiczny w Warszawie,
- Pałac Kultury i Nauki.
Wśród najchętniej odwiedzanych atrakcji całego regionu w 2024 roku są zaś:
- Kampinoski Park Narodowy,
- Suntago – Park of Poland,
- Muzeum Romantyzmu w Opinogórze,
- Julinek Park,
- Farma Iluzji,
- Muzeum Mazowieckie w Płocku,
- Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu,
- Muzeum Wsi Radomskiej,
- Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku,
- Zamek w Liwie – Zbrojownia.
Suntago to największy kryty park wodny w Europie, znajdujący się w miejscowości Wręcza, ok. 50 km od Warszawy. Oferuje niezliczone wodne atrakcje i formy relaksu w wielu strefach rozrywki i wypoczynku. To m.in. stale rozbudowywana strefa rodzinna Jamango, strefa relaksu, saunaria, oferta wellness & spa, gastronomia czy noclegi Suntago Village.
Farma Iluzji to edukacyjny park rozrywki położony w miejscowości Mościska, w gminie Trojanów. Jest to miejsce, które łączy zabawę i edukację. Park zajmuje około 6 hektarów i zapewnia ponad 70 różnorodnych form rozrywki, w tym liczne strefy tematyczne, Muzeum Iluzji, Labirynt Luster, karuzele, przejażdżki, atrakcje wodne i ofertę edutainmentowa.

Fot. Farma Iluzji
Julinek Park jest parkiem rozrywki działającym w Lesznie. Wśród atrakcji na 30 hektarach goście znajdą tu m.in. największy na Mazowszu park linowy, place zabaw, krainę dmuchańców. W trakcie sezonu gości codziennie zabawiają animatorzy. Niedawno park zapowiedział dodanie do swojej rodzinnej przejażdżki opcję korzystania z VR.

Fot. Julinek Park
„Mazowsze inspiruje do głębszego odkrywania”
Wyniki turystyki na Mazowszu skomentowała Izabela Stelmańska, prezeska zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Takie liczby niezmiernie cieszą. To oznacza, że województwo mazowieckie jest regionem, do którego przyjeżdżamy już nie tylko na jedno- czy dwudniowy odpoczynek, ale chcemy poznać je lepiej i zostajemy tu nawet na kilka dni. Ta zmiana jest zauważalna i bardzo budująca. Pokazuje, że Mazowsze stało się przestrzenią, która inspiruje do głębszego odkrywania – podkreśla Izabela Stelmańska.
Zdaniem prezeski Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, wzrost ruchu turystów w regionie to efekt inwestycji w infrastrukturę, poprawy bezpieczeństwa, profesjonalizacji oferty oraz przemyślanej komunikacji marketingowej.
Jak podkreśla Stelmańska, przekłada się to konkretne korzyści dla gospodarki – rosnące przychody lokalnych przedsiębiorców, rozwój usług okołoturystycznych, nowe miejsca pracy i większe wpływy do budżetów samorządów.
CZYTAJ TAKŻE: Mandoria: rusza budowa zewnętrznej strefy. Będzie nowy rollercoaster