IAAPA 2025

Targi IAAPA 2025 dziennikarskim okiem [PODSUMOWANIE]

Atrakcje

Garść przemyśleń i subiektywnych komentarzy na temat wydarzenia łączącego branżę rozrywki.

Spotkania liderów, panele dyskusyjne, konferencje, EDUSessions czy szkolenia – trudno w kilku słowach wyjaśnić, z czym dokładnie wiązały się dni wystawowe w ramach Targów IAAPA Expo Europa 2025. Wydarzenie, które odbyło się w centrum kongresowym Fira Barcelona Gran Via, przepełniały segmenty tematyczne przyciągające tłumy zainteresowanych. Organizatorzy stanęli na wysokości zadania, a uczestnicy mogli czerpać z eventu pełnymi garściami. IAAPA kolejny raz połączyła branżę, w tym także polskich wystawców, jak i obserwatorów.  

Ogrom zainteresowanych

Centrum wystawiennicze Fira Barcelona Gran Via robi wrażenie i nie sposób było tego nie przyznać, stojąc przed nowoczesnym kompleksem. Ponad 365 tys. mkw. powierzchni, zamkniętej w dość futurystycznym designie budynku, rzeczywiście wyróżniało się na tle okolicy. Przed obiektem – tłumy ludzi – i to każdego dnia. Zanim po raz pierwszy wszedłem do środka, doczytałem, że to drugie, co do wielkości największe centrum wystawowe… w całej Europie! Zapowiadało się dobrze.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Jak było wewnątrz i jak przebiegła część wystawowa barcelońskich targów IAAPA (23-25 września)? Po pierwsze – już na samym początku duże wrażenie zrobiła na mnie liczba uczestników. Jak się dowiedziałem, łącznie przybyło 17 tys. osób i około 700 wystawców. Byli to ludzie ze wszystkich kontynentów, działający w najróżniejszych branżach.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Technologie przez duże „t”

Powyższe liczby to jedno, a drugie to stanowiska wystawiennicze, które przygotowano dla odwiedzających. Robiły wrażenie. Najkrócej mówiąc – było tam wszystko. Urządzenia elektroniczne, technologie 3D, 5D i VR, systemy zakupowe, systemy sprzedażowe, gastronomia, infrastruktura usługowa, modele wystawowe, makiety, gadżety zabawowe. Duże wrażenie zrobiły na mnie rozwiązania od SkyTechSport (interaktywne symulatory) w postaci m.in. symulatora narciarskiego.

Ciekawą opcją była również bieżnia RunSeat od firmy CSE, symulator spadochronu z VR od austriackiego SimVenture czy gry laserowe oparte na VR od belgijskiej spółki VEX.

Dużo rozwiązań dedykowano rozrywce i wypoczynkowi dla dzieci oraz nowoczesnym technologiom opartym m.in. na immersji. To zresztą kierunek zgodny ze światowymi trendami rozrywki rekomendowanymi przez Targi IAAPA (Sustainability, Technology and Immersive Experiences). Więcej o immersji przeczytacie w naszym innym artykule.  

Wystawcy chętnie prezentowali rozwiązania sensoryczne jak np. Bodywork racing simulators od holenderskiego ReFeroxa, ale także personalizowane gadżety w postaci kubków, magnesów, zeszytów czy breloków.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Na dłużej zatrzymałem się przy stoisku Attraction & Arcade z interaktywną matą Flash Pads, co przywołało we mnie pewne skojarzenia z polskim konceptem – Pixel XL. Nie szczególnie znam się na technologii tworzenia takich atrakcji, ale tzw. podłoga świetlna robiła wrażenie.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Czy wrzesień to zbyt wczesny czas na prezentowanie rozwiązań i atrakcji około bożonarodzeniowych? Na pewno nie na targach IAAPA, gdzie nie brakowało „choinkowych” akcentów. Scenografie, animatroniki, ozdoby świetlne czy domki świąteczne – było tego pełno.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Polska delegacja i wymiany myśli

Podczas targów udało mi się porozmawiać z wystawcami i przedsiębiorcami z Polski. Dyskutowaliśmy o produktach oraz usługach, trochę o samej marce firm. Było merytorycznie, ale też mniej oficjalnie. Jakie polskie brandy miały swoje stoiska na targach? M.in. Al Spaw International Technical Services, Attractions Factory czy CBK Technik Group. O wszystkich wystawcach z Polski możecie przeczytać na Parkmagu w jednej z naszych zapowiedzi wydarzenia.

Podczas targów nie brakowało seminariów i warsztatów. Głos zabierał m.in. Scott Swenson, CEO Scott Swenson Creative Development, który opowiedział o tym, jak działy: HR, rozrywki i marketingu tworzą niezapomniane wrażenia dla gości (The Fun Factor: How HR, Entertainment & Marketing Create Unforgettable Guest Experiences). Ponadto w ramach EDUTalk zatrzymałem się na chwilę przy Klausie Hoven’ie, Senior Lecturer ATPM, który mówił o innowacjach dla atrakcji turystycznych (Regenerative Innovations for Visitor Attractions). Polecam także artykuł, galerię zdjęć i wideo z wystąpienia pt. „Lessons from TAIT at SXSW London” – Sarah Peters oraz Toby’ego Van-Hay z firmyTAIT.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Zresztą cała część edukacyjna składała się z ponad 60 wydarzeń, w tym m.in. paneli, warsztatów czy EDUSessions.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Do tego były szkolenia z zakresu digitalizacji, zrównoważonego rozwoju czy innowacji. Dziennikarze mieli również okazję wziąć udział w kilku konferencjach prasowych, w tym np. Press Conference: Giant Island Sports & Entertainment. Była to ciekawa forma przekazywania wiedzy.

Dodam także, że podczas targów ujawniono kilka planowanych (lub dopiero, co zrealizowanych) ważnych projektów w branży. Vekoma Rides i Karls Erlbisdorf mówili o kolejce „bumerang”, a Brogent Technologies Inc. opowiadało o… 60-osobowym latający teatrze LED!

Tzw. „breaking newsów” było jednak więcej. I tak – Roller przejmuje system rezerwacyjny Booknow, o czym informowaliśmy na portalu, a Park Avonturenpark de Tovertuin w Holandii zostanie otwarty w 2026 roku.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag

Wszystko, co dobre, szybko się kończy

Trzy dni targów upłynęły… dynamicznie, ale i intensywnie. IAAPA 2025 okazało się świetnym wydarzeniem, a wtorkowy bankiet na wzgórzu Tibidabo w Barcelonie, w którym wraz z redakcyjnymi kolegami miałem możliwość uczestniczyć, to wisienka na torcie.

IAAPA 2025
Fot. Parkmag
IAAPA 2025
Fot. IAAPA

Czy polecam śledzić i uczestniczyć w wydarzeniach pod marką IAAPA? Zdecydowanie tak! Osobiście mam nadzieję, że nie była to moja ostatnia okazja do udziału w evencie. Za rok Londyn, a Parkmag już planuje zjawić się na brytyjskich targach. Do zobaczenia.  

Dyskusja

Dodaj komentarz

Czytaj także

Newsletter