Automaty typu redemption [RAPORT]

Redemption to grupa automatów, czasami nazywana też Novelties, w których gracz w nagrodę za wykazaną zręczność z reguły otrzymuje bilet wymienialny na zabawkę. Czasami automat tego typu wyposażany jest we własny dystrybutor nagród. Nazwa automatów wzięła się od angielskiego redemption (odkupienie), które to słowo, podobnie jak w języku polskim, oznacza nie tylko odkupienie np. grzechów, ale także odkupienie czegoś np. w handlu. Operator odkupuje bowiem od gracza wygrany przez niego bilet, dając mu w zamian nagrodę.

Dawno, dawno temu na początku XX wieku istniało tylko kilka typów tego rodzaju maszyn, przy czym prawie 90% z nich były to automaty Skee-Balla tzw. Skee-Ball Alleys. Później dopiero pojawiły się zbijaki, automatyczne koszykówki, a wraz z rozwojem elektroniki także automaty polegające na zatrzymaniu w odpowiednim momencie tzw. linijki świetlnej.
Także część automatów video można również zaliczyć do tej kategorii, jeśli tylko dają bilet za zdobycie określonego lub pobicie najwyższego, dotychczasowego wyniku.
Obecnie automaty typu redemption zajmują coraz większą powierzchnię w salonach gier i powoli wypierają tradycyjne gry video i flippery.
Operatorzy automatów szybko odkryli ich zalety, bo w przeciwieństwie do automatów hazardowych, które ustawione są na poziomie 85 do 95% wygranych, redemption zadowalają się nawet 10% ich poziomem.
Porównajmy z nimi chociażby popularne na stacjach benzynowych punkty za zakup paliwa. To nic innego jak automat redemption na kosmiczną skalę.
Na stacji benzynowej Klient (gracz) kupuje paliwo. W zależności od tego ile litrów go zakupi otrzymuje tzw. punkty promocyjne, które kumulują się i pozwalają mu po zebraniu ich większej ilości na odebranie nagrody w postaci kawy, hot-doga, pluszaka, kubka, breloczka, ekspresu do kawy, kurtki, a nawet telewizora, czy samochodu.

Automaty redemption można podzielić na kilka kategorii.
– redemption biletowane
– instant redemption
– redemption z wykorzystaniem wrzucanych monet
– wideo redemption

Postaram się krótko opisać każdą z tych kategorii, wymieniając jednocześnie najciekawsze, przykładowe automaty charakterystyczne dla każdej z nich.
Ticket redemption, czyli automaty redemption wydające bilety to chyba najbardziej obszerna i popularna kategoria zarówno wśród producentów, jak i operatorów. Dzieciaki z naręczami wygranych biletów to częsty widok w salonach arcade operujących takimi maszynami. Najprościej rzecz ujmując automat tego rodzaju wyposażany jest w dystrybutor biletów, których wydawana przez automat ilość uzależniona jest od zręczności gracza. Bilety mają znikomą wartość i by wymienić je na dostępne w witrynie salonu arcade nagrody trzeba dostarczyć znaczną ich ilość.
Często tego typu automaty redemption wykonywane są zarówno w wersji z bileterką, jak i bez niej. Niestety jak sprawdzili to operatorzy na całym świecie, wersje bez biletów zarabiają jedynie ułamek tego co te wydające bilety.
Ta reguła sprawdza się chociażby w zbijakach jak m.in. opisany w innym miejscu Whack-A-Mole, czy produkowany przez ICE Hammerhead, gdzie w miejsce kretów zbijamy wysuwające się z dziur rekiny. Ciekawym połączeniem wymienionych wcześniej kategorii jest wymyślony przez korańskie Andamiro – Hammer. Jest to bowiem jednocześnie zbijak ticket i video redemption. Widziałem gdzieś również wersje tego automatu z dołączoną witryną z nagrodami. Jest też Hammer2, gdzie w zbijaniu wirtualnych bytów jednocześnie może rywalizować ze sobą dwóch graczy. Oczywiście wspomniane konstrukcje doczekały się już licznych, chińskich klonów.
Swoistą odmianą zbijaka są mini koszykówki, gdzie mini piłki podbijamy w kierunku ruchomych, bądź nieruchomych koszy za pomocą uderzanego gumowym młotkiem lub uderzanego ręką przycisku.
Wymienię tu chociażby Hittin’ Hoops produkowany przez Bob Space Racers, gdzie operujemy mini piłką do koszykówki, czy Dog Pounder tej samej firmy, w którym należy umieścić jak najwięcej plastikowych kulek w ogromnej paszczy psa.


Kolejną podgrupą automatów redemtion wydających graczom bilety są automatyczne strzelnice i strzelnice wodne.
Warto tu wymienić dwa automaty BayTek-a: Cannonball Blast i Horse Play. W pierwszej strzelamy plastikowymi kulkami do zbudowanych z desek statków pirackich, w drugiej do wyszczerzonych końskich zębów.
Jeśli chodzi o strzelnice wodne to ostatnio na rynku oprócz znanych już konstrukcji jak Fire Fighter LAI Games, czy Water Blast BSR, pojawiło się ostatnio parę nowości jak chociażby Stinky Feet BSR, czy też pierwsza na świecie wodna wideostrzelnica Waterpark Splash firmy Nniversal Space. Ta ostatnia zresztą ma też w swojej ofercie tradycyjną strzelnicę z armatkami wodnymi – Ducky Splash.
Jeśli ktoś nie lubi strzelać do celów, może do nich rzucać. To z kolei cała gama automatów nazwana z angielska ball toss games. Wymieńmy tylko bardziej znane: Dino Pop UNISa, Feeding Time LAI Games, czy cały szereg produkowanych również przez polskie firmy automatycznych koszykówek.
Paręnaście lat temu Konami automatem Gashaaan zapoczątkowało też rodzaj hybrydowej rzucanej gry, którą z czasem zaczęły kopiować inne firmy. Rzecz polega na interaktywnym ekranie do którego rzucamy plastikowymi kulkami starając się trafić jak najwięcej pojawiających się na nim wirtualnych celów. Choć właściwie automaty te można by zaliczyć z powodzeniem do kategorii wideo redemption.
Do rzucanych gier należą też niewątpliwie najstarsze z produkowanych automatów redemptiom. Mowa o tzw. alejkach (alleys), gdzie toczymy kule podobnie jak ma to miejsce w kręglach. Specjalizuje się w nich amerykańska spółka Skeeball. Z kolei bilety za zatrzymanie zapalających się kolejno światełek pozwalają wygrać Cyclone ICE, czy Raceway spółki Coastal Amusements.
Najszerzej chyba reprezentowana grupą wśród automatów redemption wydających bilety są maszynki gdzie mamy do czynienia z akcją jednego lub kilku mechanizmów. Typowymi przedstawicielami tej grupy są Chameleon Paradize, Knock Out Punch i ich klony, Big Bass Wheel, All Aboard, Colorama, Spin And Win, Slam A Winner i Raptor Captor.

Ponieważ nie wszędzie można operować biletami, producenci automatów postanowili połączyć witryny z nagrodami bezpośrednio z automatem. Tak powstały instant redemption, zwane też często merchandiserami. Do najbardziej popularnych w tej kategorii zaliczyć można Stackera produkowanego przez LAI Games oraz jego amerykańską odmianę Pile Up. Jak zapewne wszyscy wiecie, gracz ma tu do zbudowania wieżę z podświetlanych klocków. Na podobnej zasadzie zbudowany jest Bike Rally amerykańskiego BayTeka. Przy czym, tutaj nagrodą premiowane jest zaliczenie określonej liczby kilometrów na wirtualnym rowerze.
Inną ciekawą grupą w tej kategorii są automaty w których gra polega na zatrzymaniu linijki świetlnej w odpowiednim miejscu. Chyba najbardziej znaną maszynką z tej grupy jest posiadający witrynę Lighthouse LAI Games.
Oczywiście nie można tu nie wspomnieć o tzw. łapach szczęścia i ich odmianach w postaci popularnych ostatnio maszynek jak Drill-O-Matic Benchmarka, gdzie nagrody wypychamy sobie z przezroczystych rurek, czy Winner Cube Andamiro. W tym ostatnim operujemy prętem wypychającym nagrody z pleksiglasowych pudełek.


W ostatnich latach Namco lansuje swój automat w tej kategorii. Nazywa się Barber Cut, a gracz może w nim przecinać nitki, na których zawieszone są nagrody.
Warto tu na zakończenie wrócić do łap szczęścia, gdyż grupa ta ostatnio bardzo się rozwija powiększając asortyment nagród do złapania. Pojawiają się kapsułki, cukierki, piłki, a nawet koszulki i gadżety w pudełkach a nawet T-Shirty – Claw Machines Segi.

Wszystkie opisane powyżej automaty uruchamiane są oczywiście za pomocą monet. Znane jest Wam zapewne angielskie określenie używane w stosunku do automatów zarobkowych, coin-op. To skrót od coin-operated, czyli uruchamiane monetą. A gdyby ta moneta nie tylko uruchamiała maszynkę, ale jeszcze pełniła istotną rolę w takiej grze! To właśnie zasada działania wszelkiego rodzaju automatów redemption, które wykorzystują wrzuconą monetę w grze – Quick Coin Machines lub Coin Rollin’. Przykładem może być tutaj Coynz nie istniejącego już Lazer-Trona, The Simpsons Kooky Carnival Sterna, Smokin Token BayTeka, Hollywood Reels Jennison Entertainment Technologies, czy wszelkiego rodzaju odmiany pusherów. Kilka ostatnich lat to rozwój interaktywnych pusherów, gdzie spadające monety wpływają na akcję odbywającą się na ekranie LCD, jak np. Galaxy 21 firmy Game Concepts.

Ostatnia i najnowsza z kategorii to automaty wideo redemption. Przy czym w tym wypadku można mówić o urządzeniach wymyślonych od początku jako automaty redemption wykorzystujące ekran wideo i grach wideo przekształconych w automat typu redemption. Do pierwszej grupy zaliczymy tutaj chociażby Buster Bubble LAI Games, Go Ballistic ICE, Feeding Frenzy UNISa, czy GalacTixa Chicago Gaming, a do drugiej Froggera firmy ICE.

Zróbmy teraz mały przegląd producentów automatów redemption.

SkeeBall

Amerykańska firma Skeeball Amusement Games z Chalfont w Pensylwanii (wschodnie wybrzeże USA), należy do najstarszych firm z tego sektora. Powstała w 1909 roku firma, dwa lata temu obchodziła stulecie działalności, co w tej branży jest imponującym wynikiem. Właśnie w 1909 roku J.D. Estes z Filadelfii wymyślił i opatentował pierwszego SkeeBalla. W 1914 roku rozpoczęto sprzedaż pierwszych “alejek” do użytku zewnętrznego o długości 36 stóp. W 1928 roku zredukowano ich długość do 14 stóp. Krótsza alejka nie wymagała od gracza użycia tak dużej siły, więc znacznie zwiększyła się klientela Skeeball’i. Zaczęły grać na nim dzieci, kobiety i nawet starsi ludzie. Wzmożone zainteresowanie grami zaowocowało urządzeniem pierwszych zawodów w skee-ball, które zorganizowano w New Jersey Arcade w Atlantic City. W kolejnych latach patent na alejki skee-ball trafił najpierw do znanego z produkcji szaf grających Wurlitzera oraz do firmy Philadelphia Toboggan Company. W 1974 powstały pierwsze alejki wyposażone w elektronikę, a 1985 roku dodano dźwięki i muzykę oraz unowocześniono elektronikę sterującą. W kolejnych latach firma konsekwentnie rozbudowywała ofertę automatów i oprócz różnych rodzajów alley-bowlers, pojawiło się w niej także wiele maszynek redemption innego rodzaju. W 2001 roku Skee-Ball Inc. rozpoczął ścisłą współpracę z belgijską firmą Elaut Amusement Games znaną z produkcji Łap Szczęścia. Na bazie tej współpracy powstały Optimum Crane i Big One Crane. W 2004 roku firma po raz kolejny rozszerzyła ofertę produktów i wprowadziła na rynek koło fortuny Spin-N-Win. Oprócz sztandarowych produktów alejek Skee-Ball Calssic, Extreme, Lightning, Scat Cats i Hoops, amerykańska firma proponuje obecnie automatyczne koszykówki Super Shot Deluxe i Super Shot Jr., świetlne redemption Tower of Power i Blast Off, oraz coin roll’a Riding the Rail. Najnowszym pomysłem firmy jest zamknięcie alejki w obudowie flippera nazwane SkillShot Fx.

Benchmark Games Inc.

Benchmark Games to kolejny amerykański producent rozszerzający z roku na rok ofertę swoich produktów. Firma ma swoją siedzibę w Hypoluxo na Florydzie, a na jej czele stoją Alexander Kress i Ron Halliburton. Dobrze znane na amerykańskim rynku są automaty tej firmy z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych z tzw. toczącymi się monetami (roll down games): Roll for Gold, Camelot, czy Vegas Gold. Obecnie firma wprowadziła na światowy rynek kilka hitów redemption, z których najbardziej chyba znany jest Drill-O-Matic.
Chłopięce fascynacje ciężarówkami firma wykorzystała w automacie redemption o nazwie Big Rig Truckin’.
Benchmark nie zapomina także o miłośnikach starych automatów i ostatnio przygotowała retro grę o nazwie Ten Strike Classic. Ten Strike to typowy automat powstały na fali nostalgii. Wygląda jak stary elektromechaniczny fliper. Pod kopułą z pleksi znajduje się tor, dziesięć tytułowych kręgli i figurka gracza, którą możemy sterować za pomocą manetek. Można na nim grać w dwie osoby. Benchmark ma w ofercie także coś dla dzieci. Kot i Mysz – The Cat and Mouse to automat typu redemption przeznaczony dla najmłodszych.
W ostatnich latach spółka Benchark wypuściła na rynek całą serię automatów redemption w ogromnych obudowach nazwanych Monster Drop.

Bob’s Space Racers

Bob’s Space Racers to amerykańska firma z Daytona Beach na Florydzie, od 1970 roku prowadzona przez rodzinę Cassata. Firma znana jest głównie z dużych gier projektowanych na potrzeby Parków Rozrywki i lunaparków, ale automaty typu redemption stanowią obecnie przynajmniej połowę oferty tej firmy. Najbardziej chyba znanym i kojarzonym z BSR automatem jest zbijak Whac-A-Mole w różnych wersjach (nawet domowej). Ostatnio firma zdobyła szereg nagród na światowych wystawach za automat Dog Pounder.
Pokaźną część katalogu BSR zajmują także wodne strzelnice, że wymienię chociażby: Water Blast, Top Glo, czy Little Squirt oraz najnowsza Water Gun Fun Pixelplay. Produkuje także gry kapsułowe: Capsule Craze, Throttle Up, czy Bobble Up.

Bay-Tek

Historia firmy Bay-Tek rozpoczęła się ponad 30 lat temu, gdy grupa inżynierów postanowiła wprowadzić elektronikę do mechanicznych gier znanych z lunaparków. Jeden z założycieli, Melvin Treankler, wkrótce wykupił wspólników, wprowadził do firmy dział sprzedaży i marketingu i zaczął prezentować produkty na wystawach. Dzieło ojca kontynuuje syn, Larry Treankler, dostosowując ofertę firmy do aktualnego zapotrzebowania rynku. Z produktów Bay-Tek’a popularnych w latach dziewięćdziesiątych należy wymienić Starshootera – grę typu quick coin, Shoot N Hoops – automatyczną koszykówkę w kształcie przypominającym grę video oraz Bug Bash – tradycyjną alejkę bowlingową zakończoną zbijanymi tarczami. Obecnie do sztandarowych produktów tej amerykańskiej firmy z miejscowości Pulaski należą m.in. alejki: Basket Fever, Bustin Baloons i Fireball, pneumatyczne strzelnice Horse Play i Sky Masters, automaty quick coin: Crazy 8’s i Wonder Wheel, merchandiser’y Idol Super Star i Movie Stop oraz typowe redemption Chameleon Paradise i Lil Hoops.
Najnowsze propozycje firmy z pola automatów redemptin to m.in. Big Bass Wheel, Axe Master, Connect 4 Hoops i Piano Keys.

ICE

Innovative Concepts in Entertainment (ICE) z Buffalo w stanie Nowy Jork to firma, która zbudowała swoją siłę na podobnym do piłkarzyków automacie hokejowym o nazwie Chexx. Firma ICE ruszyła z produkcją tego automatu w 1982 roku. W ciągu kilkudziesięciu lat firmie udało się sprzedać prawie 20 tys. modeli Super Chexx na całym świecie. Pod koniec lat osiemdziesiątych stworzyła koszykówki Full Court Fever i Street Fever oraz “zaatakowała” rynek automatów redemption maszynką Hungry Hungry Hippo i automatem “świetlnym” Cyclone. Firma ma dwóch właścicieli, Ralpha Coppolę i Jacka Willerta. Jednym z hitów sprzedaży ICE jest właśnie Cyclone. Firma ICE produkuje także automaty typu alley bowlers: Alley Rollers, Dunk N’ Alien i Ice Ball.
Najnowsze automaty firmy ICE to występujące na filmie poniżej Ship Wreck oraz Dodgeball i koszykówka Harlem Globetrotter Hoops.

Smart Industries

Smart Industries to amerykańska firma z Des Moines w stanie Iowa, założona przez Gordona Smarta i jego syna Jeffa Smarta. Początkowo Smart’owie tylko operowali objazdowymi lunaparkami (od 1963 roku), jednak w 1985 roku zdecydowali się powołać do życia firmę producencką. SI zatrudniająca obecnie 120 pracowników, produkuje głównie Łapy Szczęścia i automaty do zdjęć Photo Booth.
Najbardziej znane modele łap SI to m.in. Moving Castle, Candy Crane, czy Double Up. W ofercie tej firmy znajdziemy również kilka automatów redemption jak chociażby automatyczna koszykówka Shoot to Win, czy Pile Up.
Jednym z najbardziej popularnych na świecie automatów redemption tej spółki i do tego często kopiowanym jest Rescue Firefighters.

Ultracade Technology

Kalifornijska firma Ultracade została w ubiegłym roku przejęta przez firmę Global VR. W ciągu swojego istnienia wyprodukowała kilka automatów typu redemption wartych wspomnienia. Najbardziej chyba znany jest Fruit Express. Jednym z ostatnich automatów tej firmy jest videoredemption Feeding Frenzy.

Five Star Redemption

Five Star Redemption to amerykańska firma z Northridge w Kaliforni. Założona w 1996 roku, dała się już poznać z wielu ciekawych automatów redemption. Szczególnie wyróżnia się w ofercie tej firmy maszynka o nazwie Raptor Captor sprzedawana przez sieć dystrybucji giganta Namco/Bandai. Oprócz wspomnianego Raptora, kalifornijska firma ma w swoim katalogu ruletkowe: Haunted Mansion, Dino Spin, Pirates Revenge i Baseball oraz automaty Treasure Falls i Surf’n Safari.

Coastal Amusements

Amerykańska firma Coastal Amusements ma swoją główną siedzibę w Lakewood w stanie New Jersey, na wschodnim wybrzeżu oraz oddział w Las Vegas na wybrzeżu zachodnim. Do najciekawszych produktów tej firmy należą m.in. Johny Apple Speed polegający na łapaniu do koszyka spadających z drzewa “jabłek” oraz automat świetlny Raceway.
Firma ma w swojej ofercie także tradycyjne zbijaki Cats & Mice oraz The Annoying Thing oraz mini koszykówkę Slam Dunk. Na zakończenie zostawiłem sobie muzyczno-taneczny automat tej firmy o nazwie Disco Duck, czyli Disco Kaczka. Ten zabawny automat przeznaczony dla dzieci z pewnością cieszyłby się w Polsce dużą popularnością.
Na uwagę zasługują także wodne strzelnice tej firmy: Water High Rise, Bug Blitz, Spyro Mania, Splash Hit oraz Northern Lights. Najnowsza to Dinosaur Era.

Lazer Tron

Amerykańska firma Lazer tron już co prawda nie istnieje, ale pozostało po niej kilka ciekawych automatów. Chyba najciekawsze i cieszące się dużą popularnością w Stanach i w Europie to rollin-coin Coynz i coin toss game Flipz. Duże wzięcie miały także automaty video redemption tej firmy pracujące pod systemem VRS (Video Redemption System). Wymienię tu Solar Spin’a i Spin Bowl’a, z których ten pierwszy to tzw. kolorowa ruletka, a drugi to video bowling.

Stern Pinball

Największy producent fliperów na świecie, amerykański Stern Pinball ma w swoim katalogu produktów także automaty redemption. Najnowszy model to The Simpsons Kooky Carnival. Zaprojektował go, korzystając z licencji na produkty związane z serialem, nowy nabytek Sterna – Dennis Nordman.
Z innych automatów redemption produkcji Sterna warto wymienić także: Monopoly, Titanic i Whac-A-Doodle-Doo.

Valley/Dynamo

Amerykańska firma Valley/Dynamo to nie tylko producent najwyższej jakości stołów bilardowych i stolików piłkarskich. Valley/Dynamo jest także producentem automatów typu redemption. Jednym z nich jest Tic Tac Toe, jak po angielsku określa się popularną na całym świecie zabawę w kółko i krzyżyk.

Universal Space

Universal Space to kanadyjska firma z Markham w Ontario powstała w 1993 roku. Firma startowała jako mała spółka, a obecnie zatrudnia ponad 1000 pracowników. Szybki wzrost produkcji US zawdzięcza swoim chińskim partnerom i chłonnemu chińskiemu rynkowi. Firma ma swojej ofercie bardzo różnorodne automaty redemption, ja zwróciłem uwagę Spiderweb’a i Magic Monkey.
Oczywiście oferta automatów redemption kanadyjskiej firmy jest o wiele bogatsza. Wymienię chociażby ciekawy videobowling Family Bowl, automaty kapsułowe: Basket Fortune i Football Fortune, strzelnicę wodną Bed Monster, czy polegający na zatrzymaniu linijki świetlnej Pyramid Power lub użyciu kolorowych kół fortuny Triple Spin.
Ostatnimi czasy największym hitem eksportowym Universal Space jest automat Slam-A-Winner, na którego sprzedaż w Azji firma ma licencję Benchmarka.

Elaut

Elaut to belgijska firma, której historia rozpoczyna się w 1959 roku, gdy Achiel Verstraeten wymyślił chwytaka sterowanego niezależnymi trzema silniczkami. Wktótce marka Elaut stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie w branży Łap Szczęścia. Kolejnym hitem tej belgijskiej firmy stał się automat do kości Victory zaprojektowany przez Erica Verstraetena. Jednak Elaut znany jest także z produkcji i dystrybucji automatów redemption. W ciągu ostatnich lat powstały w firmie dwa ciekawe automaty tego typu, Knock It Out i Hit and Win.

Lai Games

Singapurska Lai Games (Leisure and Allied Industries) to jedna ze starszych spółek działających na rynku automatów redemption. Powstała w 1957 roku posiada swoje biuro handlu zagranicznego w Perth, w Zachodniej Australii, a ogromną fabrykę o powierzchni ponad 6 tys. m2 w Jakarcie, w Indonezji. LAI, oprócz produkcji, zajmuje się także operacją automatami w ponad 170 FEC’ach znajdujących się na terenie Australii, Nowej Zelandii, Indonezji, Singapuru, Indii i Filipin. Najbardziej znane automaty tej firmy to niewątpliwie LightHouse i Stacker.
Lai Games produkuje też ciekawe automaty redemption typu Ball Toss Game. Ta angielska nazwa oznacza automaty, w których rzucamy piłeczkami do celu. W Feeding Time (Pora Karmienia) mamy miniaturowe Zoo z czterema zwierzakami. Squid Spies działa na podobnej zasadzie, jednak użyto w nim charakterystycznych dla łodzi podwodnych i statków – bulajów. Celujemy więc w bulaje, za którymi namalowano kolorowe okazy podwodnej fauny i flory. Do hitów ostatnich lat tej firmy z regionu Oceanii zaliczyć można Speed of Light, pushera Rick & Morty, videoredemption Virtual Rabbids i futurystyczną koszykówkę Hyper Shoot.

Tecway Development

Tajwańska firma Tecway Development z Tajpei działa na rynku automatów rozywkowych od dobrych kilku lat. Nazwa firmy to pierwsze litery angielskich słów (Technology, Entertainment, Creativity, Wisdom, Alliance, Youth).
Tecway zajmuje się produkcją gier przeznaczonych głównie dla FEC (Family Entertainment Centers), czyli Centrów Rozrywki Rodzinnej, a pokaźną część oferty firmy stanowią automaty redemption. W katalogu firmy znajdziemy m.in. automatyczne koszykówki: Street Basketball i Mini Basketball, alejki bowlingowe: Power Strike, Bugs Strike i Hoop Strike, samochodzik z przesuwną taśmą Zoo Adventure, Fortune Wheel, quick coin’a Screaming Slopes, zbijaki: Cracky Crab, Wild Wild Forest i Jig Jup oraz najciekawszy moim zdaniem Penguin Paradise.
Wśród rodziny maszynek video redemption produkowanych przez Tecway’a wyróżniają się automatyczna koszykówka z wykorzystaniem monitorów – Fire Ball II, video zbijaki Hounted Castle i Smack N’ Bash, videosiłownia Trampling Spider oraz kurza ferma Lay an Egg. Wiejska tematyka jest wciąż na tapecie spółki z Tajwanu bo ich najnowszy automat redemption nosi nazwę Crazy Farm.


Anadamiro

Historia koreańskiej firmy Andamiro, znanej na świecie głównie z produkcji maszynek muzycznych Pump It Up, rozpoczęła się w 1992 roku. Firma nazywała się wtedy jeszcze Oksan Company i realizowała zamówienia dla armii koreańskiej. Nazwę na Andamiro zmieniono w 1998 roku, co zbiegło się z zaprojektowaniem i produkcją pierwszych automatów tanecznych PIU. Już dwa lata później firma otworzyła swój amerykański oddział.
Najbardziej znanym automatem redemption tej firmy jest chyba video zbijak Hammer. Obecnie firma ma w ofercie także zbijaka tradycyjnej budowy o nazwie Super Mashimaro. Ciekawie wygląda też automatyczna mini koszykówka o nazwie Shoot it Up. Najnowszymi hitami typu redemption koreańskiego Andamiro są automaty quick coin o nazwie Winners Wheel i Avengers Infinity Stone Challenge.

Uniana

Koreańska firma Uniana z Seulu początkowo nazywała się Unico (od 1988 do 2000 roku) i jeszcze pod tą nazwą zaprojektowała i wyprodukowała swój najbardziej chyba znany na świecie automat, a mianowicie videostrzelnicę Zero Point. Firma do tej pory zresztą nie rezygnuje z produkcji automatów video, jednak coraz większą uwagę poświęca produkcji maszyn redemption. Z bogatej oferty firmy w tym zakresie wymienię chociażby nietypową łapę szczęścia King Crab oraz automaty Treasure Ship i Lucky Strike.

Namco

Koncern Namco-Bandai czuje, że tradycyjne gry video nie mają szans w konkurencji z rozwijającym się w szalonym tempie rynkiem domowych konsol, toteż coraz większą uwagę poświęca tworzeniu gier typu redemption.
Jedną z ciekawszych, a zarazem bardzo prostych w konstrukcji, gier redemption produkowanych przez tę japońską firmę jest Shoot The Moon.
Flamin Finger to maszyna typu redemption, w której gracz ma zadanie mazać palcem po ekranie. Ściślej rzecz biorąc musimy “przejść”, używając palca, labirynt ukazujący się na ekranie LCD automatu i dodatkowo zrobić to w ściśle określonym czasie.
Elektroniczna, świetlna skakanka produkcji Namco została wymyślona w laboratoriach Dell’a w Stanach Zjednoczonych. To kolejny pomysł, po japońskich maszynkach tanecznych Konami i automatach do kolekcjonowania kart Segi, pozwalający na przyciągnięcie do centrów rozrywki rodzinnej i salonów gier młodych dziewczyn.
Skakanka nazywa się Jumpin’ Jackpot i zdobyła sobie już renomę na rynku amerykańskim.
Comet to najnowszy automat redemption wyprodukowany przez ten japoński koncern. W automacie o wyglądzie typowej gry video, twórcy zamknęli miniaturkę rollercoastera zbudowaną z diod typu LED.

Sega

Japoński twórca jeża Sonic’a także nie lekceważy automatów redemption. Sega ma w swojej ofercie co najmniej kilka tego rodzaju automatów. Moim zdaniem najciekawszy z nich to SpongeBob. SpongeBob Squarepants to kreskówka o przygodach sympatycznej gąbki zamieszkującej ananasa na dnie morza. Polscy widzowie mogli zapoznać się z tą kreskówką oglądając MTV Polska. To także nazwa automatu redemption. Kolejny automat redemption japońskiego giganta branży gier także wykorzystuje przesuwającą się taśmę. Mowa o Across the World. Sterujemy samochodem omijając proporczyki z flagami różnych państw świata. Ciekawie wygląda też Line It Up wykorzystujący linijkę świetlną oraz Jungle Treasures z trąbą słonia w roli głównej.
Sega posiada też w swojej ofercie automaty typu video redemption z dystrybutorami kart do gry w miejsce biletów.
Jednak Mushiking, Dinosaurking i Love&Berry to już zupełnie inna bajka.

Val B.

 

Holiday Park Szczecin otwarty dla odwiedzających
Park Rozrywki Tajemnicza Solina z nowymi atrakcjami

MAPY POLSKICH PARKÓW

KATALOG FIRM

Tylko sprawdzone firmy

OGŁOSZENIA

Kup i sprzedaj atrakcje

Czytaj też…

Menu