Po weekendowej przerwie czas na kolejną porcję ciekawych koncepcji w branży atrakcji 2023. Coraz więcej osób odwiedzających parki rozrywki czy muzea oczekuje wirtualnych i interaktywnych doznań. Na szczęście technologiczne trendy stale się rozwijają i wciąż zaskakują pasjonatów dobrej zabawy. Jak więc może wyglądać przyszłość atrakcji? Wyjaśniamy w tekście!
Rywalizacja towarzyska – sport i technologia to dobre połączenie? W zupełności! Założona w 2016 roku firma TOCA Football to nic innego jak innowacyjne centrum treningowe piłki nożnej na terenie Ameryki Południowej. Bliźniaczy projekt TOCA Social jest fuzją rozrywki i gastronomii w oparciu o wciągającą grę piłkarską. Co kryje się pod tym hasłem? To rozwiązanie wielofunkcyjne, gdzie piłka uderzana jest w audiowizualny ekran, na którym widać kolorowe okręgi lub inne wzory z punktami. Futbolówkę podaje automatyczna wyrzutnia, a cały system ma charakter spersonalizowany, gdzie uczestnicy mogą stworzyć swój profil i zrobić zdjęcie. W 2023 roku powstaną trzy nowe lokale TOCA Social, w których goście będą doświadczać gry w piłkę przy dobrej kuchni i drinku. Z rywalizacji skorzystają osoby dorosłe, ale także dzieci czy młodzież.
Metawszechświat – to ścisła czołówka wiodących trendów technologicznych, oparta na koncepcji tworzenia, grania i posiadania cyfrowych doświadczeń w wirtualnym świecie. W pierwszym kwartale 2022 roku Disney mocno zainwestował w projekt firmy Meta chcąc, aby usługa o niemal identycznej nazwie „Disney +” stała się platformą stylu życia wchodzącego w przestrzeń doświadczeń. Innymi słowy, klienci poznawaliby parki rozrywki z pozycji „wirtualnego gracza”. Nowa zabawa, o której wciąż zbyt wiele nie wiadomo, ma ucieleśniać zarówno fizyczne rzeczy, które spotykamy w obiektach rozrywki, a także cyfrowe doświadczenia, w których można się zanurzyć poprzez media. Oczywiście narzędziem wspomagającym odbiór zawsze będą gogle VR. Rozwiązanie łączy również takie technologie jak blockchain, sztuczna inteligencja oraz Internet rzeczy. Wszystko w celu zapewniania użytkownikom immersyjnych doznań, czyli zanurzenia zmysłów.
Żywe gry wideo naturalnej wielkości – Universal tworzy „interaktywny system efektów Pepper’s Ghost”. Rozwiązanie polega na aplikowaniu czujnika skonfigurowanego do wykrywania urządzenia przenośnego (np. różdżki w atrakcji Harry’ego Pottera) oraz jego kierunku. Efekty specjalnie Pepper’s Ghost stosowane są w teatrze i telewizji, a teraz również w parkach rozrywki! Pozwalają one wyświetlać hologramy i postacie… przerażających wizualizacji. Tego typu atrakcje cieszą się zainteresowaniem m. in. w ciemnej przejażdżce Disney’s Haunted Mansion. Dobrym przykładem jest także nowojorska wystawa sztuki środowiskowej Arcadia Earth. Prezentuje ona holograficzne przewodniki po kulach za sprawą inteligentnych okularów Microsoft do rzeczywistości rozszerzonej – HoloLens. Zakładając gogle, każdego gościa wita holograficzna kula, która staje się kompasem po całym doświadczeniu.
NFT – czym jest to tajemniczo brzmiące określenie? To swoisty niezamienny token kryptograficzny oparty o technologię blockchain. Ma charakter unikalny i może być certyfikatem autentyczności. To po prostu „cyfrowy akt własności”. Tokeny NFT nie są wymienne i funkcjonują jako kapitał posiadacza. NFT rejestruje wartości materialne i niematerialne, w tym także sztukę, kolekcjonerskie karty, muzykę, wirtualne nieruchomości. Czym jest zjawisko w odniesieniu do branży rozrywki? W maju 2022 roku australijskie zoo postawiło na projekt NFT, aby chronić dziką przyrodę i niezamieszkałe miejsca. Token wykorzystuje także Ukraina, która uruchomiła specjalne muzeum. Zbiera ono darowizny, a także zapisuje inwazję Rosji za pomocą… obrazów cyfrowych! Rozwiązanie jest także obecne w kinematografii. Warner Bros sprzedaje limitowane edycje multimedialnych wersji NFT „Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia.” O jakości projektu niech świadczy ponad osiem godzin wyjątkowych funkcji: galerii obrazów oraz ukrytych przedmiotów kolekcjonerskich na temat filmu.