Technologiczne trendy 2024. Nie zgadniesz, co w branży atrakcji będzie na topie!

Najbliższe miesiące upłyną pod znakiem wielu nowych, ale też sprawdzonych rozwiązań technologicznych w branży atrakcji. Mowa nie tylko o sztucznej inteligencji, ale też m.in. o atrakcjach immersyjnych, mających przyciągać kolejne grupy odwiedzających. Przygotowaliśmy opis kilku trendów, które w 2024 roku będą cieszyć się uznaniem.

Kluczowa dla gości jest warstwa wizualna, dlatego w branży nadal królować będą technologie takie jak AI, AR, VR, hologramy, ekrany LED i projekcje AV. Chodzi o estetykę ze świetlnymi efektami, wirtualną rzeczywistość oraz połączenie elementów świata komputerowego i realnego. Przykładem może być Mission Ferrari w Ferrari World Abu Dhabi. To wciągająca kolejka górska. Podczas przejażdżki multimedialne wrażenia 5D są wzmocnione przez najnowocześniejszą technologię i elementy AV. 

Kolejny trend to immersyjność. Tzw. zanurzenie to coraz popularniejszy kierunek rozwoju atrakcji. Musée d’Orsay w Paryżu wykorzystało technologię VR, aby „umieścić” gości w ostatniej zachowanej palecie farb Van Gogha. Doświadczenie VR wykorzystuje moc technologii immersyjnej, aby zapewnić zabawne i edukacyjne doznania. 

Cyfrowe awatary

Hologramy kojarzą się z projektem ABBA Voyage. To innowacyjna produkcja, w której odtworzono szwedzkie gwiazdy popu. Cyfrowe awatary artystów zostały stworzone przez Industrial Light & Magic (ILM). Hologramy pojawiają się również w branży atrakcji. Australijskie Zoo Hologram to przykład technologicznego trendu, który prezentuje pokazy zwierząt takich jak hipopotamy, żyrafy i goryle – wszystkie wykonane za pomocą laserów.

Grywalizacja to interaktywność, a prekursorem rozrywki jest Super Nintendo World należące do Universal Studios w Japonii i Kalifornii. Zabawę zapewnia opaska na ręce połączona ze smartfonem za pośrednictwem aplikacji. To gra wideo, w której stajemy się jedną z postaci.

Kolejny trend to roboty. W niektórych parkach rozrywki boty witają gości, serwują przekąski, tworzą dzieła artystyczne. W ostatnich miesiącach prawdziwym strzałem w dziesiątkę były robodogi. W Muzeum Przyszłości w Dubaju robot-pies wchodzi w interakcję z odwiedzającymi. Z kolei W Colección SOLO w Hiszpanii pies-robot redaguje… recenzje dzieł sztuki!

Na topie sztuczna inteligencja

Duże zainteresowanie wzbudza tzw. projekcja. To wirtualny świat niewymagający używania urządzeń AR i gogli VR. FXMOTION od firmy Luminous Show Technology jest narzędziem do zarządzania pokazem. Odczytuje ruchy, pozycje i gesty gości – bez żadnych urządzeń do noszenia. Dzięki takim rozwiązaniom w Disneylandzie można zobaczyć wirtualną Myszkę Minnie bawiącą się z Figaro w Fantasyland.

Fot. Pixabay (Zdjęcie ilustracyjne)

W zestawieniu nie mogło zabraknąć sztucznej inteligencji. IA to systemy komputerowe mogące wykonywać zadania, które zwykle wymagają ludzkiej inteligencji. Roboty mogą widzieć, mówić, podejmować decyzje, rozwiązywać problemy. Dla przykładu – IA wygenerowało w Wiedniu słynne austriackie dzieła sztuki z motywami… kotów.

Fot. Vienna Museum

I dużo, dużo więcej

Jakie inne trendy będą kontynuowane w 2024 roku? Na pewno e-sport, który jeszcze dwa lata temu generował przychód na poziomie prawie 1,4 mld dolarów. Ważną rolę odegra również interaktywna rozrywka, wykorzystywana głównie w muzeach i ogrodach zoologicznych. Ciekawych rozwiązań jest więcej. Aby, być na bieżąco warto regularnie śledzić nowinki technologiczne.

Rozmowa z Olgą Kovács-Kurzewską, prezeską miasteczka edukacyjnego miniciti w Warszawie [WYWIAD]
W tym roku Polacy planują liczyć każdy grosz. Co na to branża atrakcji?

MAPY POLSKICH PARKÓW

KATALOG FIRM

Tylko sprawdzone firmy

OGŁOSZENIA

Kup i sprzedaj atrakcje

Czytaj też…

Menu