Rozmowa z Peterem van der Schansem, dyrektorem wykonawczym i wiceprezesem IAAPA EMEA [WYWIAD]

„Jestem podekscytowany stanem polskiego sektora atrakcji i możliwościami jego rozwoju”

Fot. Przesłane materiały IAAPA (Peter van der Schans)

– Jakim wydarzeniem będzie tegoroczna edycja IAAPA Expo Europe 2023 w Wiedniu?

– Mówimy o wyjątkowych targach będących najważniejszym świętem branży atrakcji. Wydarzenie ma na celu zgromadzenie profesjonalistów, innowatorów i ekspertów z całego regionu oraz świata, którym zaprezentowane zostaną najnowsze osiągnięcia, trendy i produkty. Event odbędzie się w dniach 25-28 września w centrum wystawowo-kongresowym Messe Wien w sercu Europy. Do tej pory mamy już zarejestrowanych ponad 610 wystawców, którzy przejmą stery na stoiskach zlokalizowanych na ponad 17 tys. mkw. powierzchni. Podczas targów uczestnicy mogą spodziewać się ekscytujących ekspozycji i produktów. Do tego dojdą najlepsi producenci, dostawcy i usługodawcy w środowisku. Będzie można odkryć najnowocześniejsze technologie, systemy jazdy, doświadczenia wirtualnej rzeczywistości oraz szeroką gamę rozwiązań rozrywkowych. Wszystkie elementy ukształtują przyszłość parków rozrywki, parków wodnych, rodzinnych centrów rozrywki itp.

– Jakie segmenty zaplanowano w ramach Expo? Seminaria, konferencje, warsztaty?

– Nasze regionalne imprezy wystawiennicze obejmują konferencję edukacyjną, która trwa cztery dni, z czego trzy z nich mają charakter targów. Te wydarzenia to idealne połączenie możliwości edukacyjnych, paneli networkingowych, spektakularnych wycieczek za kulisy i spotkań ze wspaniałymi wystawcami. Scalamy wszystko, co sprawia, że ​​nasza branża jest tak wspaniała – ludzi, którzy nią zarządzają oraz produkty i usługi oferowane na całym świecie. Niektóre z wydarzeń specjalnych obejmą wycieczki po Wiedniu w ramach pierwszej w historii oferty Dnia Miasta Gospodarza. Dzięki temu możemy rzucić światło na miejsce docelowe i odkryć, co czyni je wyjątkowym. Nasze przyjęcie otwierające odbędzie się w restauracji Schweizerhaus, w samym sercu wiedeńskiego Prateru. W środę, 27 września poprowadzimy również Warsztaty Różnorodności i Włączenia. To będzie niezwykłe wydarzenie.

Fot. Przesłane materiały IAAPA

– Ciekawie zapowiadają się panele EDUSesje? Na czym w tym roku będzie polegać ich formuła?

– To koncept, w którym dogłębnie zajmujemy się wszystkim ważnymi tematami. Zaczynając od tego, jak efektywniej wykorzystywać dane i nadzór nad hotelarstwem, kończąc na zarządzaniu zasobami ludzkimi i bezpieczeństwem. Oczywiście skala tematyki jest szersza. Nasz zespół ds. edukacji przygotował program z prawie 20 sesjami EDUS. Każdy zainteresowany znajdzie coś dla siebie.

– Uczestnicy Expo będą mogli zapoznać się z szeroką gamą produktów, usług i rozwiązań oferowanych przez najlepszych producentów. Możemy wymienić kilka elementów tej oferty?

– Nasze stoisko targowe obejmuje m.in. usługi finansowe, innowacyjne technologie (symulacje, VR, rozwiązania AI), usługi gastronomiczne, projektowanie i produkcję kolejek górskich itp. Poza tym mamy ekspozycje skierowane do określonych odbiorców w ramach członkostwa w IAAPA. W tej grupie są parki wodne, łodzie, baseny, mokre przejażdżki, gry zręcznościowe, pontony, sprzęt do zabawy, czy innowacyjne technologie.

– Dlaczego na miejsce Expo w tym roku wybrano akurat Wiedeń?

– Lokalizacja IAAPA Expo Europe zmienia się co sezon, aby jak najlepiej uchwycić zróżnicowanych geograficznie członków, w tym także polskich specjalistów z branży atrakcji. Wiedeń oferuje wyjątkowe połączenie uroku starego świata, nowoczesnych udogodnień i innowacji oraz centrum spotkań. Miasto spełnia potrzeby naszych targów. Członkowie ostatecznie zatwierdzają lokalizacje pokazów po tym, jak kierownictwo IAAPA oceni i przedstawi najlepsze opcje.

– Jakim branżom dedykowane jest wydarzenie? Czy chodzi o parki rozrywki, parki tematyczne, hotele, kurorty, muzea, parki wodne itp.?

– Nasze wydarzenie jest dla wszystkich, których biznes pokrywa się z globalną branżą atrakcji. Zapraszamy uczestników bezpośrednio z branży, ale jesteśmy również miejscem dla pozostałych podmiotów. Zaczynając od statków wycieczkowych i galerii handlowych, kończąc na centrach nauki i firmach produkujących żywność.

– Ilu polskich przedsiębiorców będzie obecnych w Wiedniu?

– Obecnie mamy 19 wystawców z Polski dysponujących powierzchnią wystawienniczą. Trwa rejestracja uczestników. Mam nadzieję, że nasza polska publiczność pokaże się z dobrej strony. Z radością informujemy, że Daniel Zieliński, kierownik parku rozrywki Mandoria, zaprezentuje się na etapie innowacji w ramach EDUTalku o nazwie Emerging Markets.

– Jak IAAPA postrzega polskich przedsiębiorców oraz potencjał naszej branży atrakcji?

– Na wstępie powiem, że jestem podekscytowany możliwościami rozwoju polskiej branży. Wiem też, że w Waszym kraju dzieje się teraz dużo. Energylandia rozwija się dynamicznie z roku na rok, a jeśli chodzi o nowe parki, to pojawia się wiele ogłoszeń. Obecnie powstaje Hosso Park, a w przyszłym roku ma zostać otwarty Majaland Gdańsk. Budowa Majalandu Katowice rozpocznie się z kolei w 2024 roku, a jej zakończenie zaplanowano na 2026 rok. W tym samym czasie w Majalandzie Warszawa powstać ma park wodny. Inwestycji jest jednak znacznie więcej. W 2021 roku wydatki na rozrywkę w Polsce w porównaniu do roku wcześniejszego wzrosły o 20 proc. Co ważne, prognozowany jest ich dalszy skok.

Fot. Przesłane materiały IAAPA

– Dlaczego targi mogą być atrakcyjne dla potencjalnego odwiedzającego?

– Nasze wydarzenia mają na celu zgromadzenie globalnej branży, w celu uczenia się od ekspertów i jednocześnie odkrywania najnowszych innowacji, które są tworzone lub niedawno dostępne. Przewaga nie wynika z triumfu nad konkurencją, ale raczej z zobaczenia tego, co jest dostępne, w tak kompleksowy sposób. Inspiracja może pojawić się w każdej chwili, a nasze targi naprawdę łączą najlepszych z najlepszymi. W efekcie sprawia to, że wszyscy jesteśmy lepsi i wzmacniamy ofertę.

– Rejestracja na wydarzenie jest już otwarta?

– Tak. Wspieramy frekwencję, przekazując każdemu wystawcy wiele przepustek dla gości, aby zapewnić miejsca bez konieczności płacenia za wstęp. Ponadto nasze obiekty członkowskie również otrzymują przepustki do udostępniania. Zachęcamy potencjalnych uczestników do kontaktu ze znanymi im wystawcami w celu zabezpieczenia swojej obecności.

– Dlaczego warto pospieszyć się z zapisem na wydarzenie?

– Ważne jest, by zarejestrować się wcześniej i skorzystać z najbardziej atrakcyjnej ceny. Opłaty na miejscu będą wyższe niż w ramach oferty przedwystawowej. Poza tym mamy w tym roku kilka wydarzeń specjalnych i EDUTours, które spodziewamy się szybko wyprzedać. Wczesna rejestracja daje naszym uczestnikom najlepszą szansę na udział w każdym punkcie programu.

Fot. Przesłane materiały IAAPA

– Tytułem końca, dlaczego Expo powinno być obowiązkowym wydarzeniem dla przedstawicieli branży?

– IAAPA Expo Europe to miejsce, w którym warto być, ponieważ gromadzi profesjonalistów, ekspertów i interesariuszy z branży atrakcji regionalnych i światowych. Nasz zespół pracuje niestrudzenie, aby stworzyć doskonałą okazję do nawiązywania kontaktów, nowych relacji biznesowych i wymiany pomysłów. Na stoisku targowym prezentowane są trendy, innowacje i najnowocześniejsze technologie w branży atrakcji. Wystawcy prezentują swoje produkty i usługi, zapewniając uczestnikom wgląd w najświeższe osiągnięcia i dostępne rozwiązania. IAAPA Expo Europe przyciąga uczestników z różnych części regionu i świata, co czyni je wydarzeniem prawdziwie globalnym. Ta globalna reprezentacja umożliwia uzyskanie wglądu w różne rynki, kultury i perspektywy, co może być cenne dla międzynarodowej współpracy. Podsumowując, tego wydarzenia nie warto ominąć.

Rozmawiał Kamil Lech

***

Cały czas możliwe są zapisy na IAAPA Expo Europe 2023. Wystarczy wejść na stronę organizatora i uzupełnić odpowiedni formularz. Rejestracja: https://www.iaapa.org/expos/iaapa-expo-europe

Fot. Przesłane materiały IAAPA

***

IAAPA – to zróżnicowana i dynamiczna społeczność profesjonalistów zajmujących się globalnymi atrakcjami. Jako największe międzynarodowe stowarzyszenie handlowe dla stale zlokalizowanych atrakcji, IAAPA jednoczy środowisko w celu wspólnej nauki i rozwoju. Organizacja dąży do promowania najwyższych standardów zawodowych w zakresie doskonałości i bezpieczeństwa na całym świecie. Założona w 1918 roku instytucja reprezentuje wiodące atrakcje branżowe i firmy dostawców, konsultantów i indywidualne osoby z ponad 100 krajów. Członkowie to profesjonaliści z parków rozrywki, parków tematycznych, parków wodnych, kurortów, rodzinnych centrów rozrywki, ogrodów zoologicznych, akwariów, centrów nauki, muzeów, linii wycieczkowych, producentów i dostawców.

Globalna siedziba stowarzyszenia i biuro w Ameryce Północnej znajdują się w Orlando na Florydzie. IAAPA ma również biura w Belgii (Bruksela), Chinach (Hongkong i Szanghaj) oraz Meksyku (Meksyk).  Odwiedź IAAPA.org lub połącz się przez kanały mediów społecznościowych:  @IAAPAHQ, #IAAPA.

Fot. Przesłane materiały IAAPA

IAAPA Europe już wkrótce w Wiedniu
Aquapark w Pile zostanie rozbudowany. „Powstaną zjeżdżalnie i gejzery”

MAPY POLSKICH PARKÓW

KATALOG FIRM

Tylko sprawdzone firmy

OGŁOSZENIA

Kup i sprzedaj atrakcje

Czytaj też…

Menu