W kwietniu i maju spadł ruch w lokalach serwujących dania typu fast food – wynika z badania przeprowadzonego przez Proxi.cloud i UCE Research. W pizzeriach ruch (footfall) zmniejszył się o 4,24 proc. w kwietniu oraz o 0,09 proc. w maju w porównaniu do 2024 r. W sieciach oferujących kanapki i dania z kurczaka odnotowano zaś spadki odpowiednio o 2,75 proc. i 2,92 proc.
Lokale fast food: pogoda zaważyła na spadkach
Skąd spadki frekwencji w lokalach serwujących fast food? W ocenie ekspertów firmy technologicznej Proxi.cloud, duży wpływ na ruch i spadek klientów miała niekorzystna pogoda w badanych miesiącach.
Chłodniejszy niż rok wcześniej kwiecień oraz nieco zimniejszy maj mogły zniechęcać klientów do odwiedzin sieci fast food. Pogoda, jako jeden z decydujących czynników sezonowych, mogła więc ograniczyć ruch w restauracjach, zwłaszcza w lokalach nastawionych na konsumpcję na miejscu – podkreśla Weronika Piekarska z Proxi.cloud.

Prognozowane na lato upały mogą zatem odwrócić tendencję i wzmocnić ten segment, zachęcając Polaków do stołowania się poza domem. O tym, że perspektywa może być dla lokali korzystna, świadczą też dane o rosnącej odwiedzalności. W kwietniu i maju 2025 r. zaobserwowano bowiem wzrost częstotliwości wizyt w lokalach typu fast food w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 r.
W przypadku restauracji serwujących kanapki i dania z kurczaka, częstotliwość wzrosła o 6,23 proc. w kwietniu i 3,11 proc. w maju. Dla pizzerii dynamika wzrostu była nieco niższa, ale nadal dodatnia – odpowiednio 3,79 proc. i 2,36 proc. – wynika z danych Proxi.cloud.
Zdaniem komentatorów, wzrosty te sugerują, że choć ogólna liczba klientów i wizyt spadła, ci, którzy odwiedzali lokale, robili to częściej niż rok wcześniej. Może to wskazywać na rosnącą lojalność części klientów lub większe znaczenie regularnych, stałych gości w strukturze odwiedzin.
Jak jednak zauważają eksperci Proxi.cloud, barierą dla wielu Polaków mogą być wciąż rosnące ceny.
Porównując dynamikę ruchu między pizzeriami oraz w sieciach z kanapkami i daniami z kurczaka, w 2025 roku obserwujemy słabszą dynamikę dla pizzerii w kontekście footfallu i niewiele lepszą w kontekście unique users. Wg naszej opinii może być to powodowane wyższym poziomem wzrostu cen serwowanych dań względem sieci z kanapkami i daniami z kurczaka, co powoduje, że sieci te nie są aż tak skuteczne zachęcaniu klientów do częstych odwiedzin. Powoduje to przesuwanie się części ruchu w kierunku sieci fastfood oferujących większy wybór dań po bardziej przystępnych cenach – czytamy we wnioskach z raportu Proxi.cloud.
Czas wizyt w lokalach fast food: nowe dane
Porównując średni czas trwania wizyty w restauracjach typu fast food w kwietniu i maju 2025 r. do analogicznego okresu w 2024 r., odnotowano niewielkie spadki.
W przypadku lokali serwujących kanapki i dania z kurczaka średni czas wizyty skrócił się o -4 proc. w kwietniu i -2,5 proc. w maju. Pizzerie zanotowały podobny trend: spadek o -2,3 proc. w kwietniu i 2,6 proc. w maju. Pomimo tych spadków, ogólny czas przebywania klientów w lokalach utrzymał się na zbliżonym poziomie – między 21 a 23 minutami.
Stabilność ta sugeruje, że struktura wizyt (np. udział zamówień na miejscu vs. na wynos) nie uległa istotnym zmianom rok do roku, a spadki mogą wynikać raczej z drobnych różnic w zachowaniach klientów niż ze zmiany modelu konsumpcji.

Dane wykorzystane w badaniu zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących technologię opartą o geofencing – metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych.
W badaniu uwzględniono lokale Subway, McDonald’s, KFC, Burger King i MAX Burgers, a także pizzerie Pizza Hut, T-Pizza, Maxi Pizza, Gruby Benek, DaGrasso, Biesiadowo i Domino’s Pizza.