Ministerstwo Sportu i Turystyki rozstrzygnęło otwarty konkurs ofert w tegorocznej edycji „Programu wsparcia turystyki”. Przyznano dofinansowanie 12,6 mln zł dofinansowania dla 68 złożonych projektów. Sprawdzamy, kto może liczyć na wsparcie finansowe.
Rządowe dofinansowanie na projekty turystyczne
Celem konkursu jest podniesienie jakości i poziomu innowacyjności świadczonych usług turystycznych na rynku krajowym oraz kontynuacja wsparcia dla krajowej branży turystycznej. Chodzi o:
- rozwój i promocję turystyki regionalnej oraz turystyki aktywnej,
- transformację cyfrową,
- rozwój kwalifikacji kadr zawodowych w turystyce,
- działania strategiczne.
Oferty w konkursie mogły składać zarejestrowane w Polsce organizacje pozarządowe oraz jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 1 – 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, których jednym z celów lub zadań statutowych jest działalność w obszarze turystyki (w tym m.in. ekoturystyki, agroturystyki, przewodnictwa i pilotażu, rekreacji, wypoczynku, hotelarstwa) lub krajoznawstwa.
Warunkiem koniecznym było też działanie podmiotu przez co najmniej 2 lata. Wiadomo już, kto otrzymał dofinansowanie w edycji na 2025 rok.

Fot. SHOX art / Pexels
Wsparcie turystyki: znamy zwycięskie projekty
W tegorocznej edycji konkursu przyznano łącznie 12,6 mln zł dofinansowania, z czego 10,7 mln zł trafi do stowarzyszeń i 1,89 mln zł do fundacji.
Fundacje:
- Fundacja Polskie Hotele Niezależne – rozwój narzędzi i usług cyfrowych Fundacji Polskie Hotele Niezależne wspierających sektor turystyczny,
- Polska Fundacja Rozwoju Kajakarstwa – akcja „Lato z nurtem”,
- Fundacja Wspierania Rozwoju Wspinaczki „Wspinka” – aplikacja mobilna dla turystów uprawiających wspinaczkę w Polsce; spersonalizowane usługi udostępniania cyfrowych danych w obszarze turystyki kwalifikowanej,
- Fundacja Na Rzecz Integracji Środowiska Akademickiego „Jeden Uniwersytet” – stworzenie założeń Polskiego Systemu Certyfikacji Lokali Gastronomicznych,
- Fundacja Dziedzictwo Przyrodnicze Naturalnie ku przyszłości – podstrategia rozwoju turystyki przyrodniczej w Polsce,
- Fundacja Proturmed – aplikacja „Pomorski Informator Zdrowotny+”,
- Fundacja Interaktywne Centrum Poznawcze Collect – projekt „ETNOWERSUM – cyfrowe skanseny Polski”,
- Fundacja Polskie Hotele Niezależne – opracowanie podstrategii sektora HoReCa,
- Fundacja Questingu – rozwój aplikacji mobilnej „Questing – gry terenowe”.
Stowarzyszenia:
- Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne” – kategoryzacja Wiejskiej Bazy Noclegowej jako narzędzie podnoszenia jakości usług w turystyce wiejskiej,
- Forum Turystyki Regionów – program Kompetencje i Kwalifikacje w Turystyce,
- Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna – program Kompetencje, innowacje, rozwój – cykl szkoleniowy podkarpackiej branży turystycznej,
- Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku – projekt Kraina Górnej Odry – nowy wymiar,
- Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna – Bałtyckie Forum Turystyczne 2025 (#BSTF2025) międzynarodowe forum współpracy na rzecz turystyki regeneratywnej i innowacji cyfrowych,
- Sopocka Organizacja Turystyczna – przygotowanie i opracowanie metodologii badania wpływu turystyki na rozwój gospodarki Polskiej Marki Turystycznej Sopot,
- Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu – transfer wiedzy dla rozwoju Toruńskiego Piernikowego Szlaku Kulinarnego,
- Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – wielofunkcyjna platforma cyfrowa wykorzystująca AI narzędzie wspierające współpracę organizacji pozarządowych sektora turystycznego ze swoimi członkami oraz współpracę pomiędzy członkami,
- Lokalna Organizacja Turystyczna BESKIDY PMT Beskidy – kompleksowa analiza wizerunku marki i rekomendacje dalszych działań,
- Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego – kampania promocyjna Województwa Świętokrzyskiego „W rytmie slow , w kolorze silver”,
- Tarnowska Organizacja Turystyczna – enoTARNOWSKIE – produkt turystyczny o wysokiej konkurencyjności,
- Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej – transformacja cyfrowa i modernizacja strony internetowej www.kopalniasrebra.pl jako narzędzia promocji dziedzictwa UNESCO w Tarnowskich Górach i rozwoju turystyki w Miastach Gwarków,
- Stowarzyszenie Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – „Krakowska Karta Turystyczna”,
- Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania – Diamenty Krainy Kanału Elbląskiego – digitalizacja drogi wodnej i obiektów Szlaku Kulturowego Kanału Elbląskiego,
- Towarzystwo Dla Natury i Człowieka – podstrategia dla Turystyki Rowerowej,
- Polska Federacja Campingu i Caravaningu – Bezpieczny Camping 2025 podnoszenie jakości usług i kompetencji kadry oraz promocja bazy campingowej – ocena, certyfikacja i rekomendacja campingów,
- Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne” – opracowanie dokumentu pn. „Program rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce na lata 2025-2035″ – podstrategii sektorowej dla turystyki wiejskiej,
- Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolia Lublin – Lublin Filmowy/Filmowy Lublin,
- Związek Stowarzyszeń Ogólnopolskie Porozumienie Lokalnych Organizacji Turystycznych – rozwój portalu turystycznego SkarbyPolski.com dla ponad 30 LOT-ów zrzeszonych w Ogólnopolskim Porozumieniu Lokalnych Organizacji Turystycznych,
- Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej – opracowanie podstrategii rozwoju turystyki kulturowej w Polsce,
- Lokalna Organizacja Turystyczna „Kraina Lessowych Wąwozów” – wsparcie rozwoju oraz promocja Polskiej Marki Turystycznej Kraina Lessowych Wąwozów,
- Gdańska Organizacja Turystyczna – zrównoważony Gdańsk turystyka przyszłości,
- Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna – opracowanie kierunków rozwoju zrównoważonej, regeneratywnej i odpornej oferty turystyki aktywnej, przyrodniczej oraz kulturowej w woj. podlaskim,
- Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna – zintegrowana kampania promocyjna marki turystycznej Mazur Zachodnich – region zrównoważonej turystyki i autentycznego wypoczynku,
- Lokalna Organizacja Turystyczna „Region Puszczy Białowieskiej” „- Promocja i rozwój turystycznej Marki Puszcza Białowieska”,
- Dolnośląska Organizacja Turystyczna – budowa aplikacji Dolnyslask.travel i integracja z portalem Polska.Travel,
- RADA PRZEMYSŁU SPOTKAŃ I WYDARZEŃ TUGETHER – MICE – podstrategia turystyki,
- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej, platforma szlakowa województwa śląskiego i opolskiego jako cyfrowe narzędzie udostępniania informacji turystycznej i krajoznawczej,
- Stowarzyszenie Euroregion Karpacki – W krainie Carpathii – etno stories,
- Polska Izba Turystyki – turystyka zorganizowana (przyjazdowa i wyjazdowa) w perspektywie długoterminowej, opracowanie Strategii Rozwoju Turystyki Zorganizowanej w Polsce na lata 2026-2035,
- Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna – Lubelskie.Travel, nowoczesna Platforma Turystyczna z AI,
- Darłowska Lokalna Organizacja Turystyczna W Dorzeczu Wieprzy i Grabowej – popularyzacja oraz promocja oferty turystycznej terenu działania Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej poprzez utworzenie nowego portalu oraz aplikacji mobilnej,
- Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej – PODSTRATEGIA TURYSTYKI KULINARNEJ. Działanie służące powstaniu sektorowego dokumentu rozwojowego dla turystyki kulinarnej w Polsce na kolejne lata, opracowanie mające na celu analizę stanu aktualnego i stworzenie propozycji wizji oraz założeń kierunkowych,
- Bydgoska Lokalna Organizacja Turystyczna – ByLOT – kompleksowe wdrożenie produktów turystycznych o wysokiej konkurencyjności gwarantowanych Marką Turystyczną Bydgoszcz na podstawie Strategii rozwoju markowych produktów turystycznych oraz Strategii marki turystycznej Bydgoszczy,
- Stowarzyszenie Na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki – digitalizacja materiałów Instytutu Turystyki będących w zasobach biblioteki Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula w Warszawie,
- Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce Marka Polska – podstrategia turystyczna,
- POLSKA SIEĆ ODNOWY I ROZWOJU WSI – „Na drodze do odkryć’ – opowieść o polskiej wsi jako nowoczesnym produkcie turystycznym,
- Polski Związek Jeździecki – turystyka konna/jeździecka,
- Polski Związek Żeglarski – program wsparcia turystyki 2025 – Priorytet 5,
- Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych Rzeczypospolitej Polskiej – opracowanie podstrategii w zakresie turystyki uzdrowiskowej w ramach działania „Podstrategie turystyczne – dzielenie się wiedzą”,
- Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna – poprawa jakości zarządzania turystyką biznesową na Mazowszu poprzez partycypacyjne opracowanie Strategii rozwoju Mazovia Convention Bureau,
- Wielkopolska Organizacja Turystyczna – organizacja konferencji pn. TURYSTA 2025: Innowacje, technologie i zrównoważony rozwój w turystyce,
- Stowarzyszenie Kaczawskie – Zrób sobie dzień w Geoparku: Kraina Wygasłych Wulkanów – turystyka oparta na współpracy i zrównoważonym rozwoju,
- Kluczborsko-Oleska Lokalna Organizacja Turystyczna – Ziemia Kluczborsko-Oleska – jak tworzyć turystykę przyszłości?
- Wrocławska Organizacja Turystyczna – stworzenie standardów turystyki dostępnościowej celem jej rozwoju i poprawy zarządzania tym sektorem branżowym,
- Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna Pojezierza Pomorza Zachodniego – budowanie produktu turystycznego o wysokiej konkurencyjności,
- Karkonoski Sejmik Osób Niepełnosprawnych – Otwarte Szlaki 2025,
- Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna – Kujawsko-Pomorskie Konstelacje dobrych miejsc ONLINE. Nowy wojewódzki portal turystyczny,
- Związek Harcerstwa Polskiego – baza baz turystycznych utworzenie i wdrożenie oprogramowania do zarządzania największą harcerska, infrastrukturą turystyczną w Polsce,
- Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – konferencja pt. „Wpływ trendów rynkowych na ewolucję polskiej i europejskiej kategoryzacji obiektów hotelowych. Aspekty edukacyjne dla szkolnictwa branżowego.”,
- Stowarzyszenie Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna – wsparcie rozwoju Marki Poznań – Polskiej Marki Turystycznej,
- Polska Izba Turystyki – bezpieczeństwo dzieci i młodzieży jako priorytet działania branży turystycznej w Polsce,
- Lokalna Organizacja Turystyczna – „Czym chata bogata”: Szydłów – marka autentycznej historii,
- Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna – rozwój i profesjonalizacja marki turystycznej VisitOpolskie ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia odbudowy turystyki na obszarach powodziowych,
- Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” – ProgresTUR – wsparcie rozwoju Polskiej Marki Turystycznej Śląsk Cieszyński i Marki Terytorialnej Żelazny Szlak Rowerowy,
- Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego – Łódzkie 360.pl dla dzieci i młodzieży – rozbudowa i rozwój nowoczesnego narzędzia promocyjnoinformacyjnego dla województwa łódzkiego,
- Związek Gmin Jurajskich – promocyjne lato 2025 na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej – Jura Aktywna i Bezpieczna Transfer Wiedzy i Rozwój Turystyki,
- Lokalna Organizacja Turystyczna „LOT nad Bugiem” „- Podlasie Nadbużańskie na mapie zrównoważonej turystyki” – podnoszenie kompetencji i promowanie innowacyjnych rozwiązań w turystyce lokalnej,
- Lokalna Organizacja Turystyczna „Przystań w sercu Mazowsza” – Szkoła Turystyki Zrównoważonej.
W tym roku negatywnie zostało zaopiniowanych 214 ofert, a z przyczyn formalnych odrzucono 48 projektów.
CZYTAJ TAKŻE: Majówka 2025 w parkach rozrywki. Takie atrakcje czekają na gości