Nazwa Maurer w Polsce kojarzy się głównie z postacią porucznika Franciszka „Franza” Maurera — głównego bohatera filmów Psy oraz Psy 2 Władysława Pasikowskiego. W jego rolę wcielił się Bogusław Linda. Maurer z Psów nie ma jednak nic wspólnego z niemiecką spółką Maurer, europejskim potentatem w dziedzinie rollercoasterów.
Firma Maurer powstała w 1876 roku w Monachium, a dziś ma ponad 1000 pracowników w sześciu zakładach produkcyjnych na całym świecie. W 1992 r. Maurer rozpoczął produkcję kolejek górskich wraz z przejęciem działalności Co. BHS/Anton Schwarzkopf. Maurer nadal zapewnia dostawę części zamiennych i serwisowych do wszystkich coasterów Schwarzkopfa.
Aby skoncentrować się na rynku rollercoasterów, firma Maurer utworzyła spółkę zależną Maurer Rides GmbH w 2003 r., która obecnie działa jako wyspecjalizowana i niezależna jednostka grupy Maurer. Większość jej produkcji odbywa się na terenie Monachium.
Jorg Beutler z nagrodą Brass Ring za Spike Racing Coaster na IIAPA 2017
Od samego początku firma Maurer Rides była pionierem w opracowywaniu nowych, rewolucyjnych technologii, które później stawały się rynkowym standardem. Na przykład w roku 2004 Maurer X-Car był pierwszym na świecie systemem podwieszanym bez ogranicznika ramion. Innowacyjne kształty gąsienic można projektować za pomocą opracowanego przez firmę Multi-Body pakietu symulacyjnego XTRAC, a rury gąsienic są gięte trójwymiarowo metodą Maurer XBEND z niespotykaną precyzją.
Wprowadzenie rewolucyjnej technologii napędowej Spike® stanowi kamień milowy w wielu sektorach rozwoju systemów transportu szynowego. Unikalny opatentowany system zębów pozwala przenieść elektromotoryczną siłę napędową na szynę bez poślizgów i ze 100% przyczepnością, zapewniając absolutnie cichą i spokojną jazdę nawet przy dużych prędkościach.
Wieszak zębaty, który jest przymocowany do szyny, elastycznie dopasowuje się do wszystkich promieni i skrętów szyny, podobnie jak szyna zasilająca, która została opracowana specjalnie dla dużych prędkości. Pozwala to na pełną swobodę projektowania podczas planowania trasy. Dzięki temu ciągły napęd może być dostarczany nawet w najciaśniejszych zakrętach, a nawet w pionowych odcinkach trasy.
Spike® realizuje szeroką gamę zadań transportowych, które wcześniej były niewykonalne i robi to w szczególnie ekonomiczny sposób. Technologia Spike® obejmuje szeroki zakres możliwych zastosowań i jest oferowana w grupach produktów Racing, Transport i Cargo, w których wykorzystywane są różne pojazdy i typy szyn.
W celu dalszego rozwoju systemu Spike® na Uniwersytecie w Stuttgarcie dostępna jest od 2004 roku 50-metrowa instalacja testowa, która od tego czasu jest stale eksploatowana. Oprócz testów materiałowych i funkcjonalnych instalacja jest stale rozbudowywana i służy jako prototyp do projektowania komponentów systemu.
Pierwszy system Spike dla klienta został zbudowany latem 2016 roku: instalacja Spike® Racing “Sky Dragster” w Allgäu Skyline Park, Bad Wörishofen/Niemcy. Zastosowano w niej technologię Spike® certyfikowaną przez TÜV Süd.
Val B.