Jak do tej pory gokartami to raczej jeździliśmy po tzw. powierzchni płaskiej, chyba że weźmiemy pod uwagę USA, gdzie od lat eksploatuje się dwu, a nawet kilku poziomowe tory gokartowe. Jednak i tam nikt jeszcze nie wpadł na to by zrobić gokartom pętlę (loop).
Taki śmiałek znalazł się w ojczyźnie motoryzacji, w Niemczech, a konkretnie w Norymberdze, gdzie kiedyś w dawnych czasach mieliśmy swojego człowieka – Wita Stwosza. Gość od gokartowej pętli nazywa się Michael Mack, a mogliście usłyszeć o nim wcześniej, gdyż jest autorem wielu innych ciekawych koncepcji związanych z szeroko pojętą rozrywką i gastronomią.
Jego unikalnym pomysłem jest m.in. restauracja Roller Coaster, w której jedzenie dostarczane jest do stołu w zabezpieczonych patelniach poruszających się po torze kolejki górskiej. Kolejne z jego koncepcji to chociażby kolejka linowa, czy koło młyńskie dla samochodów z pasażerami.
W bieżącym roku Mack wypuszcza na rynek coś, co wcześniej uważano za niemożliwe: The Looping Go-kart. I nie jest to tylko koncepcja, a w pełni działające i przetestowane urządzenie.
Wyzwanie polega oczywiście na stworzeniu toru, na którym gokart może bezpiecznie obrócić się do góry kołami. Większość operatorów założyło, że inwersja taka jest niemożliwa, ale Mack wymyślił rozwiązanie.
Michael Mack i kierowca testowy Alina
“Gokart jest wyposażony w dwie aluminiowe płyty z dwoma płynnie pracującymi rolkami o dużej wytrzymałości. Szyny prowadzące ze specjalnym materiałem ślizgowym są odpowiedzialne za wciągnięcie gokarta na ścieżkę przyspieszania “- powiedział Mack” Amusement Today “. “Szyny prowadzące utrzymują gokart na torze pętli, jak również na pozostałej części toru”
Materiał ślizgowy współpracuje z aluminiowymi płytami po obu stronach gokarta. Wytrzymałe rolki ślizgają się po aluminiowych płytkach, gdy kierowca porusza się po pojeździe przez pętlę. Jeśli gokart wchodzi zbyt wolno, aby przejechać pętlę, rolki zaczynają się zacinać, a gokart będzie bezpiecznie zsuwać się do tyłu, na tor przyspieszenia.
Oczywiście rozwiązanie to znane jest z konstrukcji wózków wykorzystywanych w rollercoasterach. Tym samym rozwiązanie Macka nazwane MackManiac “to pierwsza aktywna kolejka górska na świecie” – powiedział Mack. “To znaczy, że kierowca jest w stanie przyspieszyć i sam kontrolować gokart podczas jazdy przez pętlę, korkociąg lub strome zakręty.”
W pojeździe kierowca jest zabezpieczony przez dwa niezależnie funkcjonujące systemy pasów, które utrzymują go na miejscu. Podczas jazdy systemy pasów nie mogą zostać otwarte. Kierowcy doświadczają podczas przejazdu przez pętlę przyspieszenia do 6 G.
Firma Mack oświadczyła, że firma rozmawia obecnie z kilkoma operatorami centrów kartingowych w Niemczech. Wersja wewnętrzna (indoor) jest przewidziana dla The Prater w Wiedniu, Austria. Znajdowałby się w sąsiedztwie jednej z restauracji Roller Coaster.
“Do tej pory pokonanie loopa było możliwe tylko dzięki jeździe na wózku kolejki górskiej, w której jesteś biernym uczestnikiem. Nie udało się dotychczas aktywnie manipulować jazdą “- powiedział Mack. “Nasz wynalazek oferuje możliwość aktywnego uczestniczenia poprzez przyspieszanie i autonomiczną jazdę przez pętle, korkociągi lub jakąkolwiek inną możliwą atrakcję. Ale tylko najodważniejsi i najbardziej żądni przygód pokonają to wyzwanie.”
Podstawowa technologia gokarta z loopem została już opatentowana. “Ta innowacja nie tylko zainspiruje młode pokolenia, ale także całą społeczność miłośników rollercoasterów”, uważa Mack.
Za Amusement Today – Val B.