AI wyprosi uciążliwych gości. Nowy patent dla parków rozrywki

Sztuczna inteligencja namierzy gościa, który przepycha się w kolejce do rollercoastera, i „sama” wyśle mu upomnienie. Koncern rozrywkowy Universal Destinations & Experiences, światowy operator parków rozrywki, złożył w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych wniosek związany z nową technologią monitorowania atrakcji. System, oparty najprawdopodobniej o rozwiązania AI, miałby automatycznie rozpoznawać uciążliwe lub niebezpieczne zachowania gości w parkach rozrywki.

Przepychanki w kolejce? AI to namierzy

Wniosek patentowy Universal Destinations & Experiences został złożony jeszcze w 2022 roku, ale ostatnio zaktualizowano go o nowe zapisy.

Rozwiązanie, nad którymi pracuje Universal, to – jak czytamy we wniosku patentowym – „system monitorowania parku rozrywki składający się z czujników skonfigurowanych do gromadzenia danych dotyczących jednej lub większej liczby osób”.

Co oznacza to w praktyce?

Park rozrywki

Fot. Jeramey Jannene / Flickr / CC BY-SA 2.0

Celem systemu ma być automatyczne identyfikowanie i ograniczanie niepożądanych zachowań gości, które mogą negatywnie wpłynąć na przyjemność korzystania z atrakcji przez innych. Zautomatyzowany system monitoringu miałby wykryć i reagować na zachowania, które są niebezpieczne lub po prostu uciążliwe.

Docelowo, system miałby rozpoznać, z jakim zachowaniem ma do czynienia, i automatycznie zareagować, np. poprzez emisję odpowiedniego ostrzeżenia przez głośniki, zatrzymanie działania atrakcji czy też pilne powiadomienie pracowników parku.

Universal Destinations & Experiences

Fot. Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych

W skład systemu, nad którym pracuje Universal, wchodzą czujniki ruchu (zdolne rozpoznać zachowania takie jak np. agresja fizyczna), temperatury (pomogą namierzyć gości pod wpływem niedozwolonych substancji), dźwięku i rozpoznawania mowy (detekcja wulgaryzmów), detektory dymu, a nawet detektory cieczy (jak czytamy w dokumentacji – pomogą wykryć, czy na siedzisku atrakcji nie został rozlany napój).

Sztuczna inteligencja pomoże parkom rozrywki

System Universala miałby pozwalać na tworzenie „profilu gościa”. Zgromadzone informacje mogłyby być przechowywane i wykorzystane, gdy ta sama osoba powróci na teren obiektu. Tym samym właściciele atrakcji wiedzieliby, że wśród gości jest osoba, która wcześniej zachowywała się niestosownie.

Kolejka w parku rozrywki

Fot. Rollercoasterphilosophy / Flickr

W dokumentacji można przeczytać przykład, że system byłby w stanie sprawdzić, czy gość, który zachowuje się nieodpowiedzialnie, nie jest pod wpływem alkoholu. Efekt? Pracownik parku dostałby informację o takim incydencie, a sam gość, który przesadził z drinkami, nie mógłby już kupić alkoholu na terenie. Byłoby to możliwe dzięki połączeniu danych z różnych systemów monitorujących.

Możliwa byłaby oczywiście również detekcja innych „wykroczeń”, takich jak przepychanie się w kolejce do atrakcji.

Proponowane rozwiązanie stawia szereg pytań nie tylko o użyte technologie, ale także o kwestię prywatności. Nie wiadomo, czy systemy te (lub ich prototypy) są stosowane i działają już w parkach rozrywki należących do koncernu Universal. Pierwszy wniosek patentowy w tej sprawie został zgłoszony jeszcze w 2022 roku, ale co jakiś czas jest aktualizowany o nowe zapisy. Rozwiązanie nie zostało jeszcze opatentowane.

CZYTAJ TAKŻE: III Forum Atrakcji PARKMAG. Zapisz się na edycję 2025!

Ruda Śląska: ruszają prace w Hucie Pokój. Będzie centrum turystyczne
Park Bronowicki w Lublinie do renowacji. Będzie plac zabaw i dużo zieleni

MAPY POLSKICH PARKÓW

KATALOG FIRM

Tylko sprawdzone firmy

OGŁOSZENIA

Kup i sprzedaj atrakcje

Czytaj też…

Menu