Ruch w centrach handlowych w Polsce rośnie, ale klienci powoli zaczynają kręcić nosem – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą Inquiry. Jeszcze dwa lata temu zadowolonych było 91 proc. klientów centrów, podczas gdy w 2024 roku odsetek ten spadł do 77 proc. Co oznacza to dla firm z branży rozrywkowej? „Centra handlowe, które chcą przyciągnąć nowych gości i zapewnić im ciekawe doświadczenia, muszą zainwestować w nowoczesne formy rozrywki, bardziej angażujące i interaktywne” – ocenia w komentarzu dla Parkmag.pl Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu agencji badawczej Inquiry.
Kina i kręgielnie przestają wystarczać
Klienci centrów handlowych oczekują więcej – to ważny dla branży rozrywkowej wniosek z badania centrów handlowych przeprowadzonego przez Inquiry. Więcej promocji, wyprzedaży i tanich sklepów, ale nie tylko. Klienci oczekują również bardziej zróżnicowanej oferty handlowej, a ich utrzymanie wymaga także atrakcyjnej oferty usług dodatkowych. Dominuje tu gastronomia (zainteresowanie nią wyraża 89 proc. klientów) i rozrywka (75 proc.) – wynika z badania Inquiry.
„Współczesne centra handlowe w Polsce pełnią rolę nie tylko przestrzeni zakupowych, ale także miejsc rozrywki i rekreacji. Strefy rozrywkowe, które typowo obejmują kina, kręgielnie, sale zabaw czy strefy gastronomiczne, są integralną częścią doświadczenia zakupowego – zauważa w komentarzu dla Parkmag.pl prezes Inquiry Agnieszka Górnicka.

Fot. Tuur Tisseghem / Pexels
Z badania „Centra handlowe w Polsce 2025″ opublikowanego przez agencję Inquiry wynika jednak, że wysokie oczekiwania konsumentów oraz różnorodność dostępnych dziś sposobów spędzania wolnego czasu powodują mniejsze zainteresowanie ofertą dodatkową. Problemem może być archaiczna oferta, która dla współczesnego klienta staje się mało atrakcyjna.
„Czy tradycyjne formy rozrywki, takie jak kino czy kręgielnie, są nadal wystarczające, aby przyciągać i utrzymać gości w centrach handlowych? A może znużenie i spadek satysfakcji odwiedzających są wynikiem przestarzałej oferty, a co za tym idzie, inwestycje w nowoczesne formaty stają się niezbędne?” – zauważa Agnieszka Górnicka z Inquiry.
Klasyczne formy rozrywki – kina, kręgielnie i sale zabaw – były fundamentem stref rozrywkowych w centrach handlowych przez wiele lat. Potrzeby klientów jednak się zmieniają w wyniku zmian stylu życia oraz dynamicznego rozwoju nowych technologii. W szczególności młodsze pokolenia, bardziej przyzwyczajone do interaktywnych, cyfrowych doświadczeń, coraz częściej szukają bardziej angażujących form rozrywki.
Jak podkreśla ekspertka, „w dobie serwisów streamingowych i łatwego dostępu do filmów w internecie, pójście do kina staje się mniej atrakcyjne, zwłaszcza gdy trzeba wziąć pod uwagę terminy seansów czy ceny biletów”. Kręgielnie, tak popularne w centrach handlowych, nadal są lubiane i goście chętnie z nich korzystają, ale – wracając do wniosków z badania Inquiry – klienci oczekują czegoś więcej.
„W obliczu zmian, centra handlowe zaczynają dostrzegać konieczność wprowadzenia nowych, bardziej dynamicznych form rozrywki, które mogą zaspokoić oczekiwania współczesnych konsumentów” – tłumaczy Agnieszka Górnicka.

Fot. Tima Miroshnichenko / Pexels
Nowoczesne formaty rozrywki: VR/AR, centra rozrywki, e-sport
Jak podkreśla ekspertka, „aby przyciągnąć nowych gości i zapewnić im ciekawe doświadczenia, centra handlowe w Polsce muszą zainwestować w nowoczesne formy rozrywki, bardziej angażujące i interaktywne”.
Technologie takie jak wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR), e-sport czy interaktywne wystawy stają się coraz bardziej popularne na całym świecie. Niosą one zupełnie nowe doświadczenia, które łączą technologię z interakcją fizyczną. Przyciągają też młodsze pokolenia, które oczekują od rozrywki czegoś więcej niż tylko biernego uczestnictwa – przypomina Agnieszka Górnicka.
Ekspertka Inquiry wspomina m.in. o VR, rzeczywistości rozszerzonej oraz rozwiązaniach immersyjnych. Rynek tych ostatnich rośnie z roku na rok, a dane z USA mówią o wzroście rzędu 21 proc. rocznie i wartości liczonej w miliardach dolarów. W Polsce doświadczenia tego rodzaju oferują w centrach handlowych np. Kosmoparki, które w ostatnich miesiącach działały m.in. w Gdyni w Galerii Klif i w Łodzi w Domu Handlowym Domus.

Fot. Kosmopark
„Wirtualna rzeczywistość, która umożliwia użytkownikom zanurzenie się w cyfrowych światach i interakcję z nimi w czasie rzeczywistym, może być szczególnie atrakcyjną propozycją dla centrów handlowych. Z kolei e-sport, który w Polsce jest popularny wśród młodych ludzi, może przyciągnąć tłumy miłośników gier komputerowych, oferując zarówno miejsce do rywalizacji, jak i możliwość oglądania profesjonalnych rozgrywek” – podkreśla prezeska Inquiry.

Fot. Hopa Lupa
By przyciągnąć różne grupy wiekowe o różnych zainteresowaniach i potrzebach, doskonałym uzupełnieniem oferty mogą być też parki trampolin, escape roomy, czy interaktywne wystawy. W tym kierunku poszła ostatnio m.in. łódzka Nowa Sukcesja, która uruchomiła na swoim terenie duże centrum rozrywki Hopa Lupa – największy tego typu obiekt pod dachem w Europie. To placówka łącząca park trampolin z innymi atrakcjami, w tym z automatami do gier, bawialniami dla dzieci czy ofertą gastronomiczną.
Przykłady z zagranicy, takie jak centra rozrywki w Londynie czy Berlinie, które łączą VR, e-sport, parki tematyczne i interaktywne instalacje, pokazują, że nowoczesne formaty mogą przyciągać tłumy i zwiększać rentowność centrów handlowych. W Polsce obiekty takie jak Manufaktura w Łodzi czy Promenada w Warszawie zaczynają wprowadzać elementy nowoczesnej rozrywki, jak np. VR czy interaktywne wystawy, co pokazuje, że zmiany te zaczynają być dostrzegane także na rodzimym rynku – podkreśla Agnieszka Górnicka.
Jak podkreśla Agnieszka Górnicka, brak takiej oferty może oznaczać spadek zainteresowania spędzaniem czasu w centrum handlowym. Klienci poświęcają wtedy mniej czasu na zakupy lub wręcz całkowicie rezygnują z centrów na rzecz parków handlowych. „Rola nowoczesnych stref rozrywkowych w polskich centrach handlowych staje się zatem coraz bardziej istotna” – konkluduje ekspertka.
Agnieszka Górnicka jest prezeską Inquiry Polska. Ma 30 lat doświadczenia w branży badawczej, jest uznaną ekspertką w zakresie badań konsumenckich. Pomaga klientom zaplanować i zrealizować projekty badawcze, które przekładają się na rozwój biznesu.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy sezon na zabawę w Polsce. Sprawdź, kiedy otwierają się parki rozrywki w 2025 [LISTA]