Członkostwo w IAAPA – Międzynarodowym Stowarzyszeniu Parków Rozrywki i Atrakcji – otwiera przed firmami z branży szeroki wachlarz korzyści. Polscy przedsiębiorcy od dawna korzystają z tych benefitów. Jednym z pierwszych krajowych parków rozrywki w stowarzyszeniu był Rabkoland. Dlaczego rodzinny park z Rabki-Zdroju dołączył do IAAPA w 2009 roku i pozostaje w niej do dziś? Pytamy Piotra Wiechę, właściciela i prezesa Rabkolandu.
Piotr Wiecha: IAAPA wypełnia lukę w ofercie edukacyjnej
Rok 2009 w Polsce to dla parków rozrywki czas zupełnie inny niż obecnie. – Trwał na przykład wysyp i boom na parki dinozaurów i miniatur, który zaczął się na początku dekady od Bałtowa – wspomina Piotr Wiecha, właściciel Rabkolandu. – Już wtedy starałem się pogłębiać swoją wiedzę teoretyczną, żeby później lepiej odnaleźć się w praktyce. I zapisałem się do IAAPA.
Już wtedy IAAPA była największym światowym stowarzyszeniem branżowym, zyskującym coraz większy zasięg również w naszym regionie Europy. Dla Piotra Wiechy głównym impulsem do dołączenia do stowarzyszenia był dostęp do szkoleń, kursów i eventów na preferencyjnych warunkach.
– W Polsce nie istniały i wciąż nie istnieją np. dedykowane kierunki studiów czy kursy dotyczące zarządzania parkami rozrywki. IAAPA tę lukę skutecznie wypełniała i wypełnia nadal – podkreśla właściciel Rabkolandu. – Przykładem są tu szkolenia dla młodych menedżerów atrakcji, organizowane do dziś co roku.
Program ten to kilka intensywnych dni warsztatów prowadzonych przez doświadczonych menedżerów dużych parków z Europy i świata. Szkolenia kończą się certyfikatem, co dodatkowo ułatwia poruszanie się w branży rozrywki. – Chciałem poszerzać swoją wiedzę, więc członkostwo w IAAPA oraz dostępne z tego tytułu zniżki były dla mnie cennym, bezpośrednim benefitem – podkreśla Piotr Wiecha.

Wiedza, integracja i kontakty. Tak IAAPA jednoczy branżę
Edukacja to jeden z fundamentów IAAPA. Dziś, poza licznymi szkoleniami wyjazdowymi i bezpośrednimi, stowarzyszenie regularnie organizuje webinary i czaty na żywo. – To źródło wiedzy na temat zarządzania, marketingu, gastronomii, sprzedaży pamiątek czy obsługi gości. Park rozrywki to przecież ogromna i wieloaspektowa organizacja, a każdy jej sektor można rozwijać, ucząc się od specjalistów – podkreśla Piotr Wiecha.
Dzięki tym wydarzeniom można też łatwiej i szybciej śledzić trendy pojawiające się w Europie Zachodniej czy USA i przenosić najlepsze rozwiązania na grunt polski.
– Uczestniczę regularnie w live czatach i webinarach, dzięki którym można być na bieżąco z wydarzeniami w branży na całym świecie. To pozwala trzymać rękę na pulsie – podkreśla szef Rabkolandu. – Obserwując tematy poruszane na tych spotkaniach, łatwo dostrzec, w jakim kierunku podążają trendy na świecie, i wychwycić nowe rozwiązania, które trudno byłoby zauważyć, siedząc jedynie za biurkiem.
Inny benefit z członkostwa w IAAPA dla parku w Rabce-Zdroju, też połączony zresztą z edukacją i rozwojem, to nawiązywanie relacji i networking. Oprócz wiedzy praktycznej ważne są też kontakty. – IAAPA sprzyja integracji offline? – pytamy Piotra Wiechę.
– Ogromnie. Uczestniczyłem w wielu spotkaniach, takich jak Spring Forum, które odbywały się w różnych miastach świata. Pamiętam choćby eventy w Stambule czy Dubaju, gdzie około 150 osób wyruszało razem, by poznawać różne inicjatywy rozrywkowe – wspomina Piotr Wiecha. – Codziennie odbywały się wizyty w różnych obiektach – zwiedzaliśmy je od zaplecza, uczestniczyliśmy w wykładach i mieliśmy okazję nawiązać kontakty w branży. Taki format bardzo mi odpowiadał i z takich inspiracji czerpiemy do dziś.
Kolejne tego typu wydarzenie coraz bliżej. IAAPA zaprasza przedstawicieli branży na wyjątkowe spotkanie IAAPA Presents: Poland, które odbędzie się w Łodzi już 11 grudnia. Uczestnicy odwiedzą Mandorię, Aquapark Fala oraz Orientarium ZOO.
IAAPA Presents: Poland to kolejne wydarzenie stowarzyszenia stawiające na wymianę doświadczeń, pogłębienie wiedzy o polskim rynku atrakcji i budowę międzynarodowych relacji w branży rozrywkowej. Otwarta formuła programu z serią prezentacji, edukacyjnych wycieczek oraz spotkań networkingowych, daje uczestnikom możliwość poznania kulis funkcjonowania kluczowych obiektów w centralnej Polsce.
Rejestracja oraz szczegółowy harmonogram, cennik oraz informacje o sponsorach dostępne są na stronie organizatora.

Korzyści dla całych przedsiębiorstw
Udział w wydarzeniach nie ogranicza się wyłącznie do właścicieli czy zarządców parków. – Z benefitów mogą korzystać również osoby zarządzające poszczególnymi działami w parku – gastronomią, obsługą atrakcji czy sprzedażą. To nie jest wiedza wyłącznie dla „góry” – zaznacza Piotr Wiecha.
IAAPA wydaje również własny magazyn – zarówno w formie drukowanej, jak i cyfrowej. To zbiór aktualności, analiz i opinii, ale też miejsce na promocję branżową. Pojawiają się tam zarówno aktualności z rynku światowego, jak i artykuły eksperckie dla profesjonalistów.
A co jest dla Rabkolandu najcenniejszą korzyścią z IAAPA?
– Myślę, że połączenie edukacji i kontaktów – zaznacza Piotr Wiecha. – Szkolenia dają solidną wiedzę, a spotkania międzynarodowe – relacje, które procentują latami. Członkostwo pozwala czuć się częścią globalnej społeczności branży parków rozrywki, a to otwiera perspektywy, których nie da się uzyskać, działając jedynie lokalnie – podsumowuje.
Od czasu, gdy do IAAPA dołączył Rabkoland, liczba polskich członków tej organizacji wzrosła do ponad 340 osób i blisko 50 firm. Dziś w stowarzyszeniu są największe krajowe parki rozrywki, aquaparki, muzea czy producentów atrakcji i urządzeń. Pełną ofertę dla członków można znaleźć na stronie internetowej IAAPA.

Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.