Najnowszy rollercoaster z parku rozrywki w Teksasie korzysta z technologii pojedynczego, stalowego toru wymyślonego przez amerykańską spółkę Rocky Mountain Construction (RMC).
Kolejka nazywa się Wonder Woman Golden Lasso Coaster i jest jedną z dwóch przejażdżek tego typu uruchomionych w tym roku. Druga to RailBlazer znajdujący się w parku California’s Great America.
Unikalny jednotorowy projekt tego rollercoastera daje obietnice bardziej intensywnych elementów, wykonanych w zwartej, kompaktowej formie. Tego typu coaster ma możliwość wykonywania szybkich i pokręconych manewrów; coś, czego inne kolejki górskie po prostu nie są w stanie zrobić.
Wonder Woman Golden Lasso Coaster oferuje trzy wózki jednorzędowe (w kolorach tematycznych: czerwonym, żółtym i niebieskim), które jeżdżą wzdłuż smukłej żółtej trasy wspartej masywnymi czerwonymi podporami. Gdy goście wchodzą do kolejki, zostają powitani przez Wonder Woman i słuchają opowieści o jej życiu oraz o tym, jak zdobyła swoje super moce. Wszystko to dzieje się w otoczeniu tropikalnego krajobrazu i greckiej architektury.
Po wejściu na pokład wózka, rozpoczyna się niesamowita podróż, ponieważ uczestnicy są zachęcani do naśladowania Wonder Woman, zdeterminowanej by ulepszyć świat i walczyć z siłami zła. Uczestnicy doświadczają więc jedynego w swoim rodzaju 90-stopniowego spadku, korkociągów, zero-g roll i stromych spiralnych podjazdów.
Firma Rocky Mountain Construction została założona w 2001 roku przez Freda Grubba (inżyniera budowlanego zajmującego się wcześniej budową domów oraz konstrukcją wybiegów dla parków zoologicznych) i Suanne Dedmon. Początkowo firma zajmowała się budową atrakcji dla parków wodnych, torów gokartowych i innych atrakcji dla parków rozrywki.
W 2010 roku firma ogłosiła wprowadzenie technologii I-Box Track pozwalającej obniżyć koszty modernizacji starych drewnianych kolejek przez zastąpienie ich toru stalowym torem o prostokątnym przekroju. Autorem technologii był m.in. były pracownik Arrow Dynamics oraz Ride Centerline – Alan Schilke – który dołączył do RMC na stałe. Ze względu na większą wytrzymałość stalowego toru, wprowadzenie szyny typu I-Box umożliwia budowę kolejek górskich o drewnianej konstrukcji podpór z elementami typowymi dla kolejek stalowych (np. z inwersjami). Pierwszą zmodernizowaną kolejką była kolejka Texas Giant w parku Six Flags Over Texas z 1990 roku. Kolejka została wyposażona w szyny typu I-Box i otwarta ponownie w 2011 roku pod nazwą New Texas Giant.
Na zdjęciu: Rodzaje szyn stosowanych przez RMC. Od lewej: Topper Track, I-Box Track oraz Raptor Track.
W 2013 roku holenderska firma Vekoma została przedstawicielem RMC na Europę. Pierwszym efektem tej współpracy była budowa w 2016 roku drewnianej kolejki górskiej Wildfire w parku Kolmarden w Szwecji.
Wkrótce technologia z RMC trafi również do Polski. Na rok 2020 park Energylandia w Polsce planuje otwarcie pierwszego roller coastera w technologii I-Box Track budowanego od podstaw i nie będącego modernizacją istniejącej drewnianej kolejki.
Val B.