Bezpieczeństwo w parkach rozrywki czy salach zabaw to najistotniejsza kwestia obecnych i przyszłych właścicieli obiektów.
Pomimo krótkiego czasu funkcjonowania naszego portalu, jednym z najczęstszych tematów korespondencji od Państwa były zapytania o certyfikację i dokumentację niezbędną do wykonania zjeżdżalni czy innej konstrukcji zabawowej.
Ostatnie przypadki, takie jak niefortunny wypadek dziecka na placu zabaw w Krakowie i jak się później okazuje brak właściwej certyfikacji placu zabaw, prowadzą w najlepszym przypadku do niepotrzebnych stresów właścicieli.
Nie można zaniedbać kwestii certyfikacji placu zabaw. O bezpieczeństwie nie wspominamy, bo to oczywistość.
Prowadziliśmy od pewnego czasu korespondencję w tym zagadnieniu z nomen omen krakowskim specjalistą w dziedzinie certyfikacji i bezpieczeństwa mgr. inż. Andrzejem Buszkiem.
Po godzinach spędzonych na wzajemnym mailowaniu doszliśmy do wniosku, że tak palące zagadnienie bezpieczeństwa i certyfikacji warto by przybliżyć czytelnikom na łamach parkmaga.
Tym bardziej miło nam jest dzisiaj powitać w naszym gronie redakcyjnym Andrzeja, który będzie Państwu starał się w jak najbardziej jasny i czytelny sposób przybliżyć normy placów zabaw.
Oddajmy głos autorowi:
Kwestię tego, jak powinna wyglądać bezpieczna sala zabaw, na której znajdują się konstrukcje zabawowe, reguluje norma 1176. Najistotniejsze są tu zalecenia dotyczące odpowiedniego nadzoru nad urządzeniami i troska właściciela o bezpieczny obiekt. Aby i dzieci, i opiekunowie mogli czuć się komfortowo, koniecznością jest dbałość o prawidłowe funkcjonowanie stałego system nadzoru bezpieczeństwa.
Podstawowym zaleceniem wspomnianej przeze mnie normy jest potrzeba wprowadzenia trójstopniowego systemu kontroli obiektu. Prawidłowa organizacja nadzoru nad salą zabaw powinna uwzględniać:
– kontrolę rutynową
– kontrolę funkcjonalną
– kontrolę roczną
Każdy z trzech stopni kontroli pełni istotną funkcję i nie należy pomijać żadnego z nich jako „mniej istotnego”, ponieważ uchybienia w tym zakresie mogą skutkować poważnymi konsekwencjami.
Mówiąc o kontroli rutynowej, mamy bowiem na myśli bieżące monitorowanie obiektu pod względem jego bezpieczeństwa i możliwości użytkowania przez dzieci.
W tym przypadku każdy pracownik, przed otworzeniem sali zabaw dla małych gości, powinien dokonać przeglądu konstrukcji.
Należy tu zwrócić szczególną uwagę na kompletność elementów konstrukcyjnych i ich prawidłowe umiejscowienie, ważny jest także stan siatek zabezpieczających (ich napięcie, odnotowanie ewentualnych ubytków). Podczas kontroli rutynowej trzeba sprawdzić także, czy elementy metalowe w urządzeniach służących zabawie są osłonięte specjalnymi otulinami. Jeśli na sali zabaw funkcjonuje basen z piłeczkami – należy skontrolować, czy ich poziom jest odpowiedni. Trzeba także usunąć te, które są pęknięte lub wgniecione, ponieważ mogą stanowić zagrożenie. Ważnym punktem są gniazdka – muszą być odpowiednio zabezpieczone przed dziećmi.
Oprócz czynności bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem maluchów, warto skontrolować, czy regulamin sali zabaw jest widoczny – ułatwi to zdecydowanie organizację rozrywki i pozwoli uniknąć kłopotów związanych z niedoinformowaniem klientów.
Sprawą oczywistą, ważną zarówno dla bezpieczeństwa, jak i komfortu dzieci i rodziców, jest czystość na sali zabaw
– tu zaniedbania również są niedopuszczalne; można ich uniknąć właśnie dzięki prowadzeniu codziennej kontroli.
Wykonywanej przed każdym uruchomieniem obiektu kontroli rutynowej powinna towarzyszyć okresowa kontrola funkcjonalna – musi być ona dokładniejsza i dobrze jest ją wykonać komisyjnie. W trakcie takiej kontroli należy dokonać wszystkich potrzebnych czynności serwisowych. Konstrukcje zabawowe pracują podczas użytkowania, dlatego ważne jest tu skontrolowanie stanu spawów i śrub. Podczas kontroli funkcjonalnej trzeba sprawdzić także samą stabilność konstrukcji oraz stan wszystkich elementów – np. miękkich modułów, które mogą ulegać zużyciu lub zniszczeniu, lin oraz łańcuchów. Niezwykle ważne jest także zwrócenie uwagi na to, czy kompletne i obecne na właściwym miejscu są wyposażenie przeciwpożarowe i apteczka pierwszej pomocy. Wolny powinien być dostęp do drogi ewakuacyjnej, a wszystkie wejścia serwisowe – zabezpieczone. Oczywiście to tylko niektóre problemy, na które należy być wyczulonym podczas kontroli funkcjonalnej – podczas jej przeprowadzania niezbędna jest ogromna dokładność.
Poza kontrolami przeprowadzanymi przez właścicieli i pracowników obiektu, trzeba podkreślić ogromne znaczenie kontroli rocznej, którą wykonuje jednostka inspekcyjna – ta musi składać się fachowców, więc warto poświęcić czas na wybór odpowiednich, kompetentnych osób.
Tym, co niezwykle często prowadzi do zaburzeń we właściwym funkcjonowaniu systemu kontroli rocznych w obiektach, jest świadome wprowadzanie właścicieli w błąd przez producentów konstrukcji zabawowych – często podczas zakupu urządzenia można usłyszeć, że przegląd przeprowadzony przez sprzedającego jest wystarczający. Nic bardziej mylnego! Norma 1176 wskazuje jednoznacznie, że kontroli powinna dokonać wykwalifikowana jednostka inspekcyjna. Warto o tym pamiętać i nie wprowadzać w rytm kontroli rocznych niepotrzebnej dezorganizacji – z doświadczenia mogę stwierdzić, że pomaga tu np. specjalna książeczka przeglądów, której założenie Europejskie Centrum Bezpieczeństwa Sportu i Rekreacji zawsze doradza swoim klientom – w książeczce odnotowuje się wszelkie czynności wykonane przy konstrukcjach w sali zabaw, co umożliwia prawidłowe prowadzenie dobrze funkcjonującego obiektu. Oprócz tego każdy przegląd powinien być zakończony wydaniem protokołu kontrolnego z orzeczeniem o stanie technicznym i niezbędnymi informacjami dla właściciela.
Co istotne, w praktyce często spotykam się z sytuacją, w której nowa, zakupiona od producenta konstrukcja zabawowa posiada istotne wady – jest źle zaprojektowana i nie nadaje się do bezpiecznego użytkowania przez dzieci. Taka okoliczność – gdy niezgodności z normami są obecne w nowym produkcie już na początku – zawsze wiąże się z ogromnym rozczarowaniem właściciela obiektu. Aby uniknąć takiej sytuacji, przed zakupem warto skonsultować inwestycję z osobami kompetentnymi, zajmującymi się zawodowo inspekcją obiektów rozrywki dla dzieci – pozwoli to na dokonanie właściwego wyboru konstrukcji, która – aby cieszyć się powodzeniem – musi być w pełni bezpieczna