Holenderski portal Parkplanet (parkplanet.nl) opublikował ciekawy artykuł na temat obecnych trendów w Parkach Rozrywki. Postanowiłem go Wam przybliżyć, gdyż wydaje mi się, że trafia w samo sedno tego, o czym aktualnie dyskutują właściciele tego rodzaju atrakcji.
Parki rozrywki ciągle szukają nowych sposobów na przyciągnięcie gości i zapewnienie im miło spędzonego dnia. Najnowszymi trendami w świecie parków rozrywki są: digitalizacja, zakwaterowanie, poprawa jakości, kolejki górskie i własność intelektualna.
Parkplanet przedstawił “obecne trendy” siedem lat temu. Pięć trendów, które wskazał wiosną 2011 roku, to:
1. Przejażdżki (Rollercoastery są ciągle popularne i wciąż są uruchamiane nowe)
2. Własność intelektualna (znane postacie odgrywają wiodącą rolę w atrakcjach i parkach tematycznych)
3. Interakcja (Goście aktywnie uczestniczą w atrakcjach, na przykład w bitwach typu Splash)
4. Wyżej i szybciej (są kolejki górskie, które łamią rekordy lub przekraczają kolejne granice)
5. Aktualizacja i modernizacja (Istniejące atrakcje są przebudowywane i prezentowane jako nowe)
W 2018 roku pojawiły się nowe trendy, ale i wspomniane wcześniej pozostały aktualne. Pięć obecnie najważniejszych trendów zostało tym razem zasygnalizowanych przez europejski oddział międzynarodowego stowarzyszenia parków rozrywki i atrakcji (IAAPA). To najnowsze trendy w sektorze parków rozrywki.
1. Cyfryzacja
Coraz częściej atrakcje są wyposażone w wirtualną rzeczywistość. Szczególnie wzrasta ilość kolejek górskich, które można przejechać w okularach VR. W Bobbejaanland, wisząca kolejka górska Dreamcatcher została przekształcona w wirtualną rzeczywistość, a w Europa Park skonwertowany Eurosat – CanCan Coaster będzie miał dwie stacje: jedną przeznaczoną do regularnej przejażdżki rollercoasterem i drugą dla gości, którzy chcą przejechać się wózkiem wyposażonym w gogle VR. Walibi Holland zaskoczył gości historią VR: NeuroGen. Prawie wszystkie Parki Rozrywki mają już darmowe Wi-Fi w całym parku lub w dużej jego części, pozwalając odwiedzającym korzystać z poręcznych aplikacji mobilnych, które oferują. Zdaniem eksperta od parków rozrywki, Stefana Zwanzgera, jest to również ich wada: smartfon psuje dzień i zagraża przyszłości parków rozrywki.
Aplikacja your mapp
2. Zaoferuj zakwaterowanie
Wszystkie duże parki rozrywki o zasięgu międzynarodowym oferują opcje zakwaterowania. Efteling poszerzył ofertę w ubiegłym roku o bungalowy Loonsche Land, obok istniejącego parku hotelowo-rezydencyjnego Bosrijk. Disneyland Paris i Center Parcs otwarły w zeszłym roku Villages Nature, a Parc Astérix otwiera właśnie La Cité Suspendue, obok Hôtel Des Trois Hiboux. W 2019 roku Astérix i Obelix otrzymają trzeci hotel: Les Quais de Lutece. W tym roku Europa-Park otwiera szósty hotel tematyczny: Kronasar.
Villages Nature w Center Parcs
3. Wzrost jakości
Atrakcje stają się coraz bardziej profesjonalne ze swojej widocznej strony i za kulisami. Zapewniają coraz to wyższą jakość rozrywki. Dzieląc się wiedzą i doświadczeniami ze sobą, parki mogą osiągnąć jeszcze większy sukces, mówi IAAPA. W tym celu to stowarzyszenie organizuje coroczne targi Euro Attractions Show, w tym roku od 25 do 27 września w Amsterdamie. Na EAS wszystkie nowe osiągnięcia i trendy są prezentowane w hali wystawowej z ponad 500 wystawcami i omawiane podczas warsztatów i prezentacji.
Wejście główne na wystawę IAAPA 2017 w Orlando
4. Kolejki górskie i Flying Theaters
Na obszarze IAAPA w Europie i na Bliskim Wschodzie, w ubiegłym sezonie otwarto wiele nowych kolejek górskich i panoramicznych symulatorów lotów. Uruchomiono 15 nowych kolejek górskich, w tym Gold Rush w Attractiepark Slagharen i Star Trek: Operation Enterprise w Movie Park Germany. W 2017 i 2018 roku zostało również otwartych sześć Flying Theaters.
Gold Rush w Attractiepark Slagharen
5. Własność intelektualna
Odwiedzający coraz częściej spotykają znane postacie w parkach rozrywki. Czasem są to postacie znane z telewizji i filmu, czasem zaprojektowane specjalnie dla parku. Postacie oddziałują na gości na różnych poziomach i całodobowo, dzięki czemu goście mogą być fotografowani, w pojedynczych atrakcjach, a nawet w całych obszarach tematycznych. Zwłaszcza na placach zabaw i atrakcjach dla dzieci wzrasta wykorzystanie istniejących postaci i opowieści – własności intelektualnej. Uderzającymi przykładami są nowa kraina Peppa Pig Land we włoskim Gardaland i La Foret d’Idéfix w Parc Astérix. Również w Symbolica (Pałac Fantazji VR w Efteling) postacie są kluczową atrakcją.
Symbolica w Pałacu Fantazji VR w Efteling
Na podstawie tekstu z dnia 17 kwietnia 2018 © Parkplanet – Val B. Zdjęcia: Cedar Point, your mapp, Center Parcs, Parkmag, Attractiepark Slagharen, Pałac Fantazji VR w Efteling