Atrakcje przed wyzwaniami jakie niesie XXI wiek.

Goście parków rozrywki oczekują by nowe atrakcje stały się wielowymiarowe – obejmując nowe technologie, oferując unikalne i często spersonalizowane doświadczenia.

Integracja najnowszych technologii z atrakcjami to najlepszy sposób pozyskania nowych klientów. Poniżej przedstawiamy 6 trendów technologicznych, na które należy zwrócić uwagę w nadchodzącym roku.

Artykuł jest tłumaczeniem materiału jaki ukazał się na portalu blooloop, autorstwa Michaela Mandera

1 Wirtualna Rzeczywistość
Zero Latency

IMG_2506

Virtual Reality (VR) to obecnie nie tylko gry konsolowe domowego użytku, czy atrakcje zarobkowe jak OMNIS Arena, czy HOLOGATE firmy Holovis, ale także projekty komunikacji w mediach społecznościowych (np. Społeczność VR na Facebooku) i w innych sektorach. W Chinach oczekuje się, że w tym roku przemysł osiągnie 1,5 mld USD.

W 2017 r. VR umocniła swoją pozycję w branży atrakcji, a wzrost ten najprawdopodobniej będzie kontynuowany. Europa-Park ma zamiar opracować nową atrakcję VR Paddington, w LEGOLAND zadebiutuje na świecie pierwsza kolejka VR, a Hongkong otworzy bramy dla swojego pierwszego rollercoastera VR. Na targach IAAPA 2017 zaprezentowano wiele adaptacji VR, że wymienię tylko LAI Games Virtual Rabbids, DOF Robotics, czy Triotech.

VOID i Zero Latency pozwalają również na coraz bardziej wyrafinowane i wciągające wrażenia z rozgrywki wieloosobowej.
VR World NYC zawiera ponad 50 doświadczeń i gier VR tworząc obecnie największą atrakcję rzeczywistości wirtualnej w Ameryce Północnej.
VR jest nie tylko atrakcją samą w sobie, ale może także ożywić starą przejażdżkę przy znacznie mniejszych inwestycjach niż budowa nowej, dodać nowy wymiar markowym atrakcjom lub zaoferować graczom coś nowego poza domem. Prawdopodobnie trend ten utrzyma się, ponieważ eksperci branżowi przewidują, że zestawy VR staną się w tym roku bardziej bezprzewodowe i tańsze.

Ale podczas, gdy najbliższa przyszłość VR wydaje się dość jasna, to wraz z rozwojem techniki ta technologia upadnie kosztem AR.

2. Augmented Reality
Magic Leap

Magic Leap int

Augmented Reality (AR) nakłada rzeczywisty świat na świat cyfrowy, zamiast go zastępować w sposób w jaki robi to VR. Wykorzystują ją np. Pokemon Go, czy Snapchat. Eksperci przewidują znaczny wzrost AR, ale na razie technologia ta pozostaje w tyle za VR i przed nią jeszcze długa droga.

Apple już zmierza w tym kierunku – podobno pracują nad zestawem AR. Dyrektor generalny, Tim Cook, powiedział, że „rzeczywistość rozszerzona ma zdecydowanie większe możliwości, ponieważ pozwala widzieć nie tylko rozmówcę, ale także inne rzeczy, których granicą jest tylko nasza wyobraźnia.”

Disney, podobnie jak Apple, ma na tapecie AR. Bob Iger zadeklarował większe wsparcie dla AR niż dla VR, a park wystąpił o patent na AR oparty na projekcjach, który pozwoliłby odwiedzającym doświadczyć AR bez specjalnego zestawu.

AR ma także zalety w innych atrakcjach, które są wykorzystywane przez firmy takie jak Guru. „Istnieje wiele sposobów, dzięki którym AR może być wykorzystana do usprawnienia nauki, stworzenia interakcji między odwiedzającymi i zwierzętami, a nawet zwiększenia przychodów dzięki darowiznom i sprzedaży bezpośredniej”, mówi firma.

Czy 2018 może być rokiem AR? Magic Leap, startup AR, który otrzymał wsparcie od Google i współpracował z Lucasfilm, ma wprowadzić w tym roku pierwszy zestaw AR klasy konsumenckiej. Choć wciąż jest on nieporęczny, stanowi pierwszy krok w przyszłość AR.

3. Interaktywność / personalizacja
Disney Research

IMG_2230

Połączenie kilku innowacyjnych technologii jest wykorzystywane do tworzenia interaktywnych przejażdżek, w których goście mogą zdobywać punkty i wpływać na kierunek i szybkość jazdy. Aplikacje i integracja z innymi systemami parków tematycznych mogą następnie pozwolić na kontynuowanie przygody poza jazdą nie tylko na obszarze parku tematycznego, ale i poza nim.

Ride & Realm Holovisa i Wander spółki Allterface są przykładami tych coraz bardziej wyrafinowanych i spersonalizowanych doświadczeń.

Podczas rejestrowania obrazu nowe oprogramowanie do rozpoznawania twarzy Picsolve automatycznie identyfikuje gości w wielu punktach parku i tworzy spersonalizowany album ze zdjęciami dla tych, którzy wyrażą zgodę.

Śledzenie telefonów komórkowych w sieci Wi-Fi jest wykorzystywane w muzeach takich jak Galeria Narodowa w Londynie do analizowania przepływu odwiedzających i ich zachowań.

Pewne zgłoszone przez Disneya patenty wskazują na przejażdżki, które można modyfikować po przeczytaniu emocjonalnych reakcji gościa i np. złagodzić emocje lub wzmóc je w oparciu o technologię rozpoznawania twarzy.

4. Roboty
Huis Ten Bosch

IMG_1932

Może to być obecnie trudne do wyobrażenia, ale niektórzy naukowcy już przewidują, że „2018 to będzie rok robotów”.

Chociaż Huis Ten Bosch od lat świadczy usługi robotów w swoich japońskich hotelach i ujawnił plany „królestwa robotów”, roboty wciąż są w dużej mierze postrzegane jako nowość w 2018 roku. W tym tygodniu Huis Ten Bosch ogłosił, że dwie trzecie pracowników zastąpią roboty, dzięki czemu ludzie mogą zostać przeniesieni do bardziej kreatywnych zadań, więc nietrudno wyobrazić sobie przyszłość, w której roboty będą powszechne w branży atrakcji.

Roboty mogą mieć przyszłość w zarządzaniu infrastrukturą atrakcji i zmniejszaniu kosztów pracy. Zostało to przetestowane już w styczniu 2017 r., odkąd to trzy spersonalizowane roboty serwisowe specjalistycznej firmy WeRobots są używane do sprzedaży biletów w Dubai Aquarium & Underwater Zoo. Zwiększyło to znacznie sprzedaż biletów.

W Muzeum Nauki w Londynie niedawno wystawiono wiele robotów – w tym Inkha, robotkę recepcjonistkę, która może udzielać odwiedzającym informacji na temat wszystkiego, od toalet w pobliżu, po porady modowe.

Choć ta technologia brzmi futurystycznie, jest właściwie dość stara. Inkha jest faktycznie wycofanym robotem, który pracował w King’s College w Londynie przez 10 lat. Co więc sprawi, że 2018 rok będzie rokiem robotów?

Ulepszenia w przetwarzaniu języka naturalnego i sieci neuronowe robotów oznaczają, że nasze interakcje z nimi mogą być teraz bardziej naturalne niż kiedykolwiek. Minęły czasy nieporadnych interakcji z aplikacjami, jesteśmy teraz przyzwyczajeni do płynnego świata, w którym roboty zaspokajają nasze potrzeby.

Technologię tego typu wspiera m.in. Disney, który złożył wnioski patentowe na postacie robotów.
„Roboty można wykorzystać do udzielania interaktywnych informacji lub zapewniania rozrywki w sklepach i parkach rozrywki”, czytamy we wniosku złożonym w dniu 6 kwietnia 2017 r. Dalej mówi się w nim o „robocie, który porusza się i fizycznie oddziałuje jak animowana postać”.

5. Sterowanie głosem
Amazon Echo

Amazon Echo tech spec

Ponieważ Google Home i Amazon Echo stają się bardziej przystępne i powszechne w domach, konsumenci w XXI wieku przyzwyczajają się do używania głosu do kontrolowania otaczającego ich świata.

Amerykanie są gotowi dalej korzystać z tej technologii – 72% Amerykanów posiadających inteligentne produkty domowe chce kontrolować je za pomocą głosu.
Podczas, gdy jeszcze nie widzimy tego rodzaju technologii w atrakcjach, warto uważnie śledzić rozwój sterowania głosem w 2018 roku. BBC opracowuje nowe metody opowiadania historii, które wykorzystują Amazon Echo lub Google Home w celu interakcji i adaptacji historii do poszczególnych osób. Słuchacze szybko stają się uczestnikami wydarzeń.

Ponieważ skupienie się odwiedzających na atrakcjach przenosi się do bardziej wciągającego, opartego na opowiadaniu doświadczenia, technologie takie jak sterowanie głosowe mogą okazać się kluczowe w spełnianiu oczekiwań odwiedzających.

6. Sztuczna inteligencja
Omnico Theme Park Barometer

AI Spielberg

Sztuczna inteligencja (AI) jest wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju technologicznego – ale technologia ta nie stoi w miejscu i już w tym roku możemy zacząć dostrzegać podstawową integrację sztucznej inteligencji z atrakcjami.

Jak donosi The Guardian, sztuczna inteligencja polega na tym, że maszyny uczą się wykonywać zadania lepiej niż kiedykolwiek zrobił by to człowiek. Od teorii (AI pokonała arcymistrza w szachach), po praktykę (samochody z kierowcą AI).

W sztucznej inteligencji istnieje element nowości. Weźmy za przykład pawilon czekoladowy wykorzystujący tę technologię do oceny reakcji gości na smak czekolady.

Podczas gdy oni jedzą, technologie rozpoznawania twarzy opracowane we współpracy z mediolańskim studio projektowym Dotdotdot, łączą mikro-ruchy ich warg, brwi, źrenic, nozdrzy i czoła. Na ich podstawie system sprawdza, jaka była reakcja odwiedzającego na poszczególną czekoladę.

Ale jest bardziej praktyczna strona sztucznej inteligencji, która jest już w użyciu. Badania pokazują, że odwiedzający woleliby być weryfikowani przy użyciu technologii sztucznej inteligencji niż osoby. Badanie przeprowadzone w SEA LIFE Scheveningen w Hadze wykazało również znaczny wzrost sprzedaży biletów, gdy wykorzystywano tam sztuczną inteligencję.

Convious – zespół naukowców i technologów opracował kod AI dla SEA LIFE, który pozwalał odwiedzającym wybrać to, za co płacą za bilety. Komputer ocenia każdego użytkownika i prawdopodobieństwo ile jest on gotowy zapłacić i oferuje dynamiczne, spersonalizowane ceny. (Na mnie chyba jeszcze nie trafił! – przyp tłum.)

Inteligentna sprzedaż to przyszłe wykorzystanie sztucznej inteligencji, którego możemy się spodziewać w 2018 roku. Westermeijer, szef Convious, powiedział: „Kolejnym krokiem jest zwiększenie przychodów dla naszych klientów, w oparciu o inteligentną sprzedaż. Na przykład, jeśli mamy temperaturę powyżej 25 ° i wiemy, że dokonuje rezerwacji rodzina składająca się z pięciu osób, w tym z trójki dzieci, system zapyta: „Czy jesteś zainteresowany trzema lodami?”

Michael Mander
Michael Mander jest dziennikarzem z Essex w Anglii. Studiuje językoznawstwo na Lancaster University, gdzie jest redaktorem gazety studenckiej. Będąc zapalonym podróżnikiem, Michael lubi parki rozrywki, muzea i inne atrakcje w całej Europie i poza nią.

zdjęcia: Val B., Magic Leap, plakat AI Spielberga